Workshop leadmagnet
Sommige dingen klinken te mooi om waar te zijn. En vaak is het dan ook niet realistisch. Maar er zijn uitzonderingen. Verhalen die je gouden bergen beloven en dat ook helemaal waarmaken. Een van die uitzonderingen is een magneet die leads aantrekt. Tijdens de workshop leadmagnet kom je er snel achter waarom dit geen fabeltje is.
Voor bedrijven kan het erg moeilijk zijn om meer leads te genereren. Misschien heb je weleens het gevoel dat de concurrentie over een magneet beschikt. Na het volgen van de workshop leadmagnet komen de leads als het ware naar je toe gevlogen.
Het doel van de workshop leadmagnet is om waardevolle leads te genereren door relevante kennis of vaardigheden aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Of simpel gezegd: je doelgroep wil iets weten of leren en jij kan dat aanbieden. Hoe pak je het organiseren van een workshop leadmagnet aan? Check het hieronder.
Liever deze informatie eerst op de mail?
Begin met de strategie en planning
We beginnen met een vaste waarde tijdens al onze acties en campagnes: de strategie en planning. Impulsief zijn heeft zijn charmes, maar dan vooral in de supermarkt of kledingwinkel. Een workshop leadmagnet vereist een duidelijke strategie en een goede planning. Daarom is het slim om eerst de doelstellingen vast te stellen:
- Leadkwalificatie: het aantrekken van prospects die interesse tonen in een specifiek onderwerp.
- Educatie en autoriteit: positioneer jezelf als expert in het vakgebied.
- Concreet resultaat: zorg dat deelnemers iets tastbaars leren of bereiken.
Wat we vervolgens doen, is een thema bepalen. Je kiest een onderwerp dat een direct verband heeft met de oplossingen die je biedt. Straks laten we een uitgebreid voorbeeld zien. Je kunt denken aan: “Hoe creëer je een LinkedIn-campagne die 30% meer leads genereert?”
En we kijken naar de doelgroep door persona’s te selecteren die baat hebben bij de workshop. Voorbeelden zijn marketingmanagers, salesprofessionals of IT-bedrijven in de logistieke sector.
Leadgeneratie
Er is een verschil tussen autoriteit claimen en autoriteit laten zien. Het is wel zo handig om aan je prospects te laten zien dat je inderdaad weet waar je het over hebt. Je gebruikt bijvoorbeeld waardevolle content zoals blogs, video’s of LinkedIn-posts om het onderwerp van de workshop te introduceren.
Stel dat je een workshop over leadgeneratie aanbiedt, dan is een blog met de titel: De 5 grootste fouten in LinkedIn-leadgeneratie ideaal. Uiteraard met onderaan een CTA om deel te nemen aan de workshop.
Vergeet ook je promotiekanalen niet. Via Sales Navigator of LinkedIn Ads zet je een gerichte advertentiecampagne op. Hierin benadruk je het unieke voordeel van de workshop, zoals praktische tips of exclusieve inzichten.
Via e-mailmarketing benader je de bestaande lijst met contacten. Dit doe je via een persoonlijke en uitnodigende mail. En als geïnteresseerden op je website komen om zich in te schrijven, moeten ze dit snel kunnen doen. Ontwerp daarom een minimalistische, conversiegerichte landingspagina. Het inschrijven verloopt dan soepel en snel.
Opzet van de workshop leadmagnet
Er zijn meerdere wegen die naar Rome en een goede workshop leiden. Dit is een opzet waar wij van houden.
- Introductie (5 min):
- Stel jezelf en je expertise voor.
- Vertel kort wat deelnemers gaan leren.
- Educatie (30-40 min):
- Deel waardevolle inzichten en praktijkvoorbeelden. Zorg voor interactie met polls of korte Q&A-momenten.
- Call-to-Action (10 min):
Sluit af met een zachte pitch. Bijvoorbeeld: Wil je meer weten over hoe wij jouw leadgeneratie kunnen verbeteren? Plan een gratis strategiesessie in!
Zo werkt LinkedIn leadgeneratie in 4 simpele stappen
1. Tell & search
In een kick-off meeting vertel je ons jouw ideale doelgroep. Onze data scrapers gaan opzoek naar de beste prospects op LinkedIn
2. Drip & drop
Samen maken we een reeks van LinkedIn chat berichten die we geautomatiseerd en toch persoonlijk naar jouw prospects sturen via connecties op LinkedIn.
3. Grab a coffee.
Zodra mensen reageren gaat het team van LeadBlocks via de LinkedIn chat in gesprek met jouw prospects. We maken ze zo warm mogelijk.
4. Time to chat!
Zodra jouw prospect interesse heeft of een inhoudelijke vraag, zetten wij deze voor jou klaar in onze tool, zodat jij de lead kan oppakken.
Het belang van de opvolging
We gaan nog even door over de opvolging. Na de workshop begint het eigenlijk pas echt. Bij wijze van spreken dan hè, want tijdens de workshop ben je al bezig met het verzamelen van gegevens over deelnemers, zoals hun functies en interacties. En je meet de KPI’s, oftewel de aanmeldingen, deelnamepercentages en engagement.
Na de workshop zorg je voor de follow-up e-mails. Een goede mail bestaat uit een bericht om te bedanken, met de opgenomen sessie en aanvullende waardevolle content, zoals een whitepaper of checklist.
Daarnaast nodig je deelnemers uit voor een persoonlijk gesprek. Bijvoorbeeld met deze tekst:
“Ik hoop dat je de workshop waardevol vond! Als je wilt, neem ik graag 15 minuten de tijd om te bespreken hoe jouw organisatie hiervan kan profiteren.”
Kijk daarbij ook goed naar je verschillende leads. Je gebruikt scoring om ze te rangschikken:
- Warme leads: hoog engagement tijdens de workshop.
- Lauwe leads: ingeschreven, maar niet aanwezig. Nodig hen uit voor een ander aanbod.
Blijf optimaliseren
Na de succesvolle workshop en nog succesvollere opvolging is het tijd voor de optimalisatie. Daarbij maken we gebruik van A/B-testen. We kijken hoe verschillende workshops titels werken en meten welke advertenties het meeste verkeer trekken.
Ook heel belangrijk is het vragen van feedback aan deelnemers. Hoe is de workshop bevallen? Wat was heel goed en wat kan volgende keer beter? Deze feedback gebruik je om workshops in de toekomst nog aantrekkelijker te maken.
Succesfactoren workshop leadmagnet
- Duidelijke waardepropositie: wat krijgen deelnemers dat hen direct helpt?
- Gerichte promotie: target nauwkeurig, zodat alleen relevante leads meedoen.
- Consistente opvolging: zorg dat geen enkele lead verdampt door snelle en relevante opvolging.
Aan de slag met een workshop leadmagnet?
Ben je enthousiast geworden? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan! Wij helpen je daar graag bij. Plan dan ook een vrijblijvend demogesprek in met Lore of Laura om de mogelijkheden voor een workshop leadmagnet te bespreken.