Verjaardag campagne

Een verjaardag is een feest. Vooral voor de jarige, die allerlei cadeaus en felicitaties krijgt. Ook jouw bedrijf stuurt de welgemeende felicitaties, met als inzet om zelf ook een cadeau te krijgen. Een verjaardag campagne kan zeer succesvol zijn, mits het goed wordt aangepakt. Binnen LeadBlocks gaan we voor de combinatie van personalisatie, timing en opvolging. We laten je graag zien hoe het proces eruitziet, zodat jouw felicitaties nog grotere cadeaus worden. Voor jou wel te verstaan.

Liever deze informatie eerst op de mail?


team start verjaardag campagne

1. Strategie en voorbereiding

Waarschijnlijk ken je het gevoel wel dat je op je verjaardag felicitaties uit onverwachte hoek krijgt. Dan hebben we het over de oprechte felicitatie en niet de “Van harte met je verjaardag. Heb je onze nieuwe producten al gezien?” Dat werkt minder, hè.

Een verjaardag campagne gaat om het versterken van persoonlijke connecties en het aanknopen van een gesprek, zonder enige commerciële druk. Met je felicitatie wil je een positieve indruk achterlaten en een zaadje planten voor verdere interactie.

Je strategie en voorbereiding zijn in dit proces zeer belangrijk. Dit stappenplan werkt goed:

  • Identificeren van verjaardagen: gebruik LinkedIn-notificaties of een geautomatiseerde tool zoals PhantomBuster om verjaardagen van prospects te identificeren.
  • Segmentatie: filter op functie, sector of andere relevante kenmerken, zodat je de meest waardevolle contacten selecteert.

  • Timing: timing is everything. Zorg er daarom voor dat het bericht zo dicht mogelijk bij de verjaardag wordt verstuurd.

2. Berichtenstructuur: Hoe pak je dat aan?

We gaven je daarnet al een voorbeeld van hoe het niet moet. Dan bedoelen we vooral het commerciële aspect, want de opening was op zich prima. Een felicitatie moet kort, luchtig en vriendelijk zijn. Wij gebruiken deze opzet:

  • Persoonlijke aanhef: gebruik de naam en eventueel een kleine context over je connectie.
  • Verjaardagswens: een oprechte felicitatie, zonder commerciële toon.
  • Optionele waardepropositie: voeg subtiel een aanbod toe, zoals een gratis consult of waardevol artikel. Verpak het (figuurlijk gezien) als een cadeau.

Deze opzet kan in het volgende bericht resulteren:

“Hi [Voornaam] gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een fantastische dag hebt. Als cadeautje bied ik je graag een gratis consult over [relevant onderwerp] aan. Laat het me weten als dit interessant klinkt en geniet van je dag!”

Kort, duidelijk en met een uitnodiging om in gesprek te gaan. Dit is een goed verjaardagsbericht.

team werkt aan berichtenstructuur

3. Automatisering en schaal

Een kalender op het toilet heeft zijn charmes, maar echt praktisch is het niet. Je gaat geheid verjaardagen vergeten als je handmatig bijhoudt wie wanneer jarig is. Gelukkig kunnen verjaardagberichten grotendeels geautomatiseerd worden.

Om verjaardagmeldingen automatisch in te plannen en berichten te personaliseren gebruik je een CRM, zoals HubSpot. Je weet dan zeker dat je prospects op tijd hun felicitatie krijgen. Bovendien hoef je niet iedere keer een uniek bericht te schrijven.

Over dat laatste gesproken, er is meer dan één manier om een prospect te feliciteren. Je wilt natuurlijk gaan voor het verjaardagsbericht dat het beste werkt. Daarom gebruiken wij veel A/B-testen. We testen verschillende berichten, zodat we de juiste tone of voice vinden en de inhoud kunnen optimaliseren.

Zo werkt LinkedIn leadgeneratie in 4 simpele stappen

1. Tell & search

In een kick-off meeting vertel je ons jouw ideale doelgroep. Onze data scrapers gaan opzoek naar de beste prospects op LinkedIn

2. Drip & drop

Samen maken we een reeks van LinkedIn chat berichten die we geautomatiseerd en toch persoonlijk naar jouw prospects sturen via connecties op LinkedIn.

3. Grab a coffee.

Zodra mensen reageren gaat het team van LeadBlocks via de LinkedIn chat in gesprek met jouw prospects. We maken ze zo warm mogelijk.

4. Time to chat!

Zodra jouw prospect interesse heeft of een inhoudelijke vraag, zetten wij deze voor jou klaar in onze tool, zodat jij de lead kan oppakken.

4. Opvolging op het eerste verjaardagsbericht

De inhoud van het bericht en het moment waarop je dit verstuurt, zijn heel belangrijk. Minstens zo belangrijk is de opvolging. Daarbij zijn twee zaken van belang: het monitoren van de reacties en het versturen van herinneringen.

  • Reacties monitoren: reageer snel en persoonlijk op antwoorden.
  • Herinneringen: als er geen reactie komt, stuur je enkele dagen later een tweede bericht, uiteraard met een vriendelijke toon.

Een voorbeeld van een herinneringsbericht is:

“Hi [Voornaam]. Heb je genoten van je verjaardag? Ik wilde nog even checken of mijn aanbod relevant voor je is. Geen haast, laat het maar weten als je interesse hebt.”

Zo vraag je op een vriendelijke manier of er op korte termijn een gesprek in zit, zonder dat je meteen van alles probeert te verkopen. Het enige dat je nu – om in die termen te blijven – wilt verkopen, is een gesprek.

opvolging op verjaardagsbericht

5. Meet het succes van de verjaardag campagne

Het is altijd goed om het succes van de verjaardag campagne te meten. En uiteraard ook om daarna iets met de uitkomst van de metingen te doen. Je analyseert de connectie- en responsratio, waarna je de aanpak kunt verbeteren.

Tijdens de campagne doen we niet voor niets doorlopend A/B-testen. Hiermee ontdekken we welke berichten het beste scoren. Door na afloop van de verjaardag campagne goed te evalueren, ga je steeds meer uit je felicitaties halen.

De verjaardag campagne: laagdrempelig, maar waardevol

Een verjaardag campagne is een laagdrempelige manier om waardevolle relaties op te bouwen. Dat betekent natuurlijk niet dat er weinig tijd aan besteed mag worden. De combinatie van personalisatie en een strategische opvolging zorgen ervoor dat je het maximale uit je verjaardagsbericht haalt. Ideaal ter aanvulling op je reguliere leadgeneratie campagne

Wil je meer gedetailleerde voorbeelden of een specifieke invulling voor een bepaalde doelgroep? Het leuke van een verjaardag campagne is dat je het zo specifiek of speciaal mogelijk kunt maken. We denken graag met je mee. Vraag dan ook een vrijblijvend kennismakingsgesprek met Laura of Lore aan.