Waarom wij LinkedIn inzetten voor koude acquisitie
Bij het benaderen van potentiële klanten en prospects wil je natuurlijk dat dit goed en met aandacht gebeurt. Zo moet het direct duidelijk zijn wat jouw bedrijf te bieden heeft en is het vooral de eerste indruk die overtuigend moet zijn.
Zomaar de koude acquisitie uitbesteden is dan ook niet iets dat je even beslist. Een ervaren partij gaat dan ook eerst gericht aan de slag om te verdiepen in jouw bedrijf, jouw product of dienst en natuurlijk de specifieke behoeften van jouw doelgroep. Middels LinkedIn worden gebruikers die voldoen aan de ideale doelgroep vervolgens geconnecteerd, gecontacteerd en verder gekwalificeerd.
Hoe werkt koude acquisitie middels LinkedIn?
Je kunt spreken van koude acquisitie wanneer potentiële klanten worden benaderd zonder dat zij voorafgaand contact met jouw bedrijf hebben gehad of jouw producten en diensten kennen. En hoewel koude acquisitie in vele ogen nog wordt gezien als het zomaar bellen van mogelijke klanten, is dat vandaag de dag heel anders dankzij de komst van LinkedIn.
Zo wordt er tegenwoordig meer ingezet op persoonlijke connecties, waarbij data scraping een ontzettend belangrijke rol speelt om jouw ideale doelgroep inzichtelijk te maken, inclusief de interesses, behoeften en gedragingen van potentiële klanten. Op deze manier worden er enkel connecties gemaakt met mensen die 100% voldoen aan jouw doelgroep. Accepteert de prospect het connectieverzoek en gaat hij of zij in op de berichten die worden gestuurd? Dan kan jouw sales agent verdere gesprekken aangaan.
Koude acquisitie via LinkedIn: Geautomatiseerd en tóch persoonlijk
Veel mensen associëren koude acquisitie met het direct proberen te verkopen van een product of dienst bij het eerste contact met de potentiële lead. Tegenwoordig gaat dat anders. Doordat data scraping wordt ingezet kan er beter inzichtelijk worden gemaakt of de mensen die worden benaderd ook voldoen aan de doelgroep.
Vervolgens worden ze geconnect en geautomatiseerd benaderd via LinkedIn, waarbij de kennismaking enkel draait om de connectie, niet om het product. Dit gebeurt op een persoonlijke wijze die past bij de tone of voice van jouw bedrijf. Daarbij wordt er gekeken naar de psychologische triggers van de lead.
Op een later moment, wanneer de relatie is opgebouwd en er wederzijds vertrouwen is, wordt er gericht over het product of de dienst gesproken. Dit is de opstap naar meer.
De voordelen van koude acquisitie via LinkedIn
Koude acquisitie via LinkedIn stelt je in staat om de ideale doelgroep proactief te benaderen en gemakkelijker contact te leggen met potentiële klanten die mogelijk nog niet bekend zijn met jouw producten of diensten. Daarnaast biedt het de uitgelezen kans om een goede eerste indruk te maken. Maar dat is niet alles:
- Direct contact met potentiële beslissers: Doordat er gericht wordt ingezet op data scraping, kunnen specifieke besluitvormers binnen organisaties worden geïdentificeerd en benaderd. De juiste personen worden zo aangesproken.
- Opbouwen van waardevolle zakelijke relaties: Het doel van koude acquisitie gaat verder dan het verkopen van jouw product of dienst. Het draait vooral om proactief op zoek gaan naar manieren om echte connecties te maken, door te luisteren naar de behoeften van prospects en oprechte interesse te tonen in hun uitdagingen en doelen.
- Productieve samenwerking met jou: Vaak word jij actief betrokken bij de projecten en is er ruimte om feedback kwijt te kunnen. Je hebt dan ook goed zicht op de voortgang en speelt een belangrijke rol.
- Meer ROI uit het marketingbudget: Door gericht potentiële klanten te benaderen, gebaseerd op data, is de kans op succes groter. Je kunt er dan ook zeker van zijn dat investeren in koude acquisitie het uiteindelijk waard is.
Benieuwd of koude acquisitie via LinkedIn iets voor jou is?
Koude acquisitie via LinkedIn biedt de mogelijkheid om gericht prospects te benaderen en hen te informeren over jouw oplossingen die hun zakelijke uitdagingen kunnen aanpakken. Bij LeadBlocks zorgen wij voor een gestructureerde en innovatieve manier om kwalitatieve leads te genereren die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar de oplossingen die jij ze kan bieden.
Laten we een demogesprek inplannen! We vertellen je daar graag meer over de waarde van koude acquisitie en hoe dit kan bijdragen aan het vergroten van je klantenkring en het genereren van nieuwe sales voor jouw bedrijf. Of bekijk onze blogs voor meer informatie over onderwerpen als koude acquisitie, data scraping, LinkedIn automation en andere aspecten binnen leadgeneratie.
Vragen die ons worden gesteld over koude acquisitie
Is koude acquisitie toegestaan?
Koude acquisitie is toegestaan, mits het in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving omtrent privacy en consumentenbescherming. Via platforms als LinkedIn kun je gewoon berichten sturen naar potentiële leads wanneer zij een connectie hebben gemaakt.
Wat is het verschil tussen koude en warme acquisitie?
Bij warme acquisitie richt je je op het aanbieden van je diensten of producten aan mensen die al bekend zijn met jou of jouw bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer zij zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief op jouw website. Bij koude acquisitie daarentegen, benader je mensen die nog niet eerder in contact met jouw bedrijf zijn geweest, maar wel behoren tot de ideale doelgroep.
—
Lees de blog in het Engels