Waarom wij dol zijn op een Appointment setter

 

augustus 20, 2024

Wanneer je actief inzet op sales om het aantal potentiële klanten te verhogen is het persoonlijk benaderen en verder kwalificeren van geïnteresseerde leads een onmisbare stap in het proces van leadgeneratie. Je wilt natuurlijk dat dit goed, of sterker nog, heel goed gebeurd. Een appointment setter maakt, nadat prospects zijn benaderd en mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, een afspraak om de mogelijkheden verder te bespreken. 

  • Bespaart tijd en energie in koude sales, wat vaak als vervelend werk wordt gezien
  • Leads op een persoonlijke en professionele manier gegenereerd
  • Efficiënte follow-up zodat jij aan de slag kunt met warme leads

Appointment setting, wat is dat? 

Appointment setting betekent letterlijk vertaald ‘inplannen van afspraken’. En hoewel dat klinkt als een administratieve taak, gaat het veel verder dan dat. Een appointment setter is verantwoordelijk voor het actief identificeren, benaderen en kwalificeren van potentiële leads. 

Het doel van een appointment setter? Een salesgesprek inplannen met warme leads die voldoen aan je ideale doelgroep. Zo kan het salesteam zich richten op gesprekken met prospects die al interesse hebben getoond en klaar zijn om meer te leren over jouw product of dienst.

Appointment setting in combinatie met LinkedIn leadgen

Om zoveel mogelijk met gekwalificeerde leads aan de slag te gaan is het van belang dat het genereren van leads op een efficiënte en optimale wijze gebeurd. Want uiteindelijk wil je pas een mens inzetten wanneer de lead als lauw of warm kan worden gekwalificeerd en niet meer koud. Mensenwerk is tenslotte het duurste. LinkedIn leadgen speelt hier een belangrijke rol in. Met deze strategie worden LinkedIn gebruikers die voldoen aan je ideale doelgroep benaderd om een connectieverzoek te accepteren. Doen zij dit? Dan worden er geautomatiseerde en toch persoonlijke chatberichten verstuurd waarin de lead wordt geïnteresseerd met jouw product of dienst. Deze berichten zijn, ondanks dat ze geautomatiseerd zijn, psychologisch afgestemd op de ontvanger om de kans op een reactie te vergroten. Ze zijn persoonlijk, bondig en gericht op triggerpunten. 

Middels LinkedIn leadgen kan de appointment setter dan ook aan de slag met het inplannen van een vervolgafspraak tussen jouw salesteam en de warme leads. Zeker als ze gebruik maken van een inplan tool zoals Calendly kun je afspraken gemakkelijk in agenda slots plannen die direct beschikbaar zijn voor beide partijen.

 

Appointment setting uitgelegd in 4 stappen

  • Generen van leads: Allereerst is het zaak om gekwalificeerde leads te verzamelen die interesse hebben in een vervolggesprek met jouw sales agent. Middels een LinkedIn leadgen worden zij geconnecteerd, gecontacteerd en vervolgens verder gekwalificeerd.

  • Enthousiasmeren tot een samenwerking: Er wordt een band opgebouwd met de leads die voldoen aan alle checkboxes. Het doel is hier met name om potentiële klanten te enthousiasmeren tot een eventuele samenwerking.

  • Inplannen van een afspraak: Wanneer de lead aangeeft interesse te hebben in een persoonlijke afspraak, kan de appointment setter deze vervolgens inplannen tussen de sales agent en de warme lead.

  • Opvolging door de sales agent: De sales agent heeft vervolgens voldoende tijd om zich voor te bereiden op de geplande afspraak en de opvolging van de lead.

  • Feedback voor het aanleveren van leads: De appointment setter weet precies of de leadgen campagne werkt en wat er veranderd moet worden. Leadgen blijft namelijk een sales tool dat constant A/B getest moet worden voor optimalisatie. 

Altijd leads waarmee jij aan de slag kunt

Een appointment setter kan aan de slag gaan met het inplannen van een afspraak met enkel warme leads, die gedurende de LinkedIn leadgen campagne hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Deze leads hebben tijdens de interacties al hun interesse en betrokkenheid getoond door te reageren op je berichten, te vragen om meer informatie of door andere signalen van interesse te geven.

Leadblocks Sfeerfotos 2 scaled

Waarom inzetten op appointment setting in combinatie met LinkedIn leadgen? 

Appointment setting, in combinatie met LinkedIn leadgen, biedt vele voordelen om ervoor te zorgen dat geïnteresseerde leads binnen jouw doelgroep verder worden opgevolgd tot waardevolle leads waarvan de kans groter is dat ze klant kunnen worden. Maar dat is niet alles:

  • Persoonlijke connecties: Persoonlijk contact is en blijft ontzettend belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen en het creëren van langdurige relaties met mensen binnen jouw ideale doelgroep. Het bouwt vertrouwen op en geeft het gevoel dat men gehoord wordt.

  • Inzicht in de kwaliteit van de leads: Doordat het gesprek wordt aangegaan met mogelijk geïnteresseerde leads kun je al in een vroeg stadium inschatten of de persoon daadwerkelijk interesse heeft in de producten of diensten die je aanbiedt.

  • Verhoogt de efficiëntie: Door het actief inzetten op appointment setting en LinkedIn leadgen kunnen sales teams hun tijd optimaal benutten door zich enkel te concentreren op gekwalificeerde leads.

  • Appointment setting ontzorgt: En last but not least nemen appointment setting en LinkedIn leadgen druk weg bij het sales team, waardoor zij zich kunnen concentreren op het sluiten van deals.

  • Ruimte voor feedback: Feedback zorgt voor een betere werking van het leadgeneratie proces. Iemand die hier proactief mee bezig is kan namelijk inzicht krijgen in wat goed functioneert en waar verbeterpunten liggen. Dit zorgt voor een betere totaal ROI. 

LinkedIn leadgen uitbesteden voor optimale appointment setting? 

Zie ons als een leads boetiek, die met een klein team werkt aan het genereren van kwalitatieve leads. En in een tijd waar technologie en automatisering de boventoon voeren, richten wij ons natuurlijk ook nog op het persoonlijke aspect. Zowel in het contact met jou als opdrachtgever, als in de interactie met potentiële klanten. Wij zorgen voor een optimale LinkedIn leadgen campagne, een appointment setter kan vervolgens aan de slag met het inplannen van afspraken.

Ben je benieuwd wat de waarde van LinkedIn leadgen kan zijn voor appointment setting? In een vrijblijvend demogesprek vertellen we je graag meer. We staan klaar om even te sparren, mee te denken en samen te kijken hoe we jouw leadgeneratie kunnen optimaliseren.

Lees de blog in het Engels