Wat is data scraping?
Data scraping is een van de belangrijkste onderdelen bij het genereren van leads.
Via platforms als LinkedIn is er namelijk ontzettend veel te vinden over de contacten die jij zoekt. En om die gegevens nu allemaal handmatig te verzamelen zou vooral inefficiënt en behoorlijk tijdrovend zijn. Gelukkig biedt data scraping een geautomatiseerde oplossing om nauwkeurig waardevolle informatie over jouw ideale doelgroep te verzamelen.
Met data scraping software worden als het ware geautomatiseerd de voor jou interessante gegevens los ‘geschaafd’, opgeslagen en vervolgens gebruikt bij het voeren van kwalitatieve leadgen campagnes.
- Kwalitatieve data om nauwkeurig te targetten op jouw ideale doelgroep
- De verzamelde data wordt geautomatiseerd verzameld, dat ontzorgt
- Efficiënter en sneller toegang tot grote hoeveelheden relevante informatie
Hoe werkt data scraping nu eigenlijk?
Data scraping verwijst, wanneer we puur kijken naar de algemene term, naar een techniek waarbij een computerprogramma gegevens ophaalt uit de output die door een ander programma is gegenereerd. Scrapen komt dan ook vaak tot uiting in web scrapen, het proces waarbij een applicatie wordt gebruikt om waardevolle informatie uit een website te halen. Om een voorbeeld te noemen: een data scraping programma kan bijvoorbeeld worden ingesteld om automatisch prijsinformatie van producten op verschillende e-commerce websites te onttrekken.
Koppelen we data scraping naar sales, dan kan het begrip ook in één adem worden genoemd met leadgeneratie, waar het een belangrijke rol speelt om een doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te targetten. Gegevens van netwerkplatforms als LinkedIn kunnen dan ook zeer waardevol zijn voor data scraping, aangezien je hiermee nauwkeurig je ideale doelgroep inzichtelijk maakt.
Waarom data scraping waarde biedt voor kwalitatieve leadgeneratie
Data scraping vormt de basis voor een gerichte leadgeneratie campagne, zowel voor warme als voor koude acquisitie. Doordat er relevante data kan worden gescraped van potentiële klanten binnen jouw ideale doelgroep, krijg je inzicht in specifieke gegevens die een belangrijke rol vervullen voor de verdere ontwikkeling van jouw sales- en marketingstrategieën.
Dankzij deze data kan er specifieker worden ingespeeld op besluitvormers en specifieke functies die voldoen aan het ideale klantprofiel dat vooraf is besproken. Dit stelt je in staat om een leadgeneratie campagne uit te zetten die nauwkeurig is afgestemd op de mensen die jij wilt bereiken. Hierbij geldt natuurlijk: Hoe relevanter de data, hoe beter de leadgen campagne.
Data scraping: 2 soorten data
Data scraping kan verschillende soorten gegevens verzamelen die waardevol zijn voor jouw leadgeneratie campagnes. In feite levert dat twee soorten data op: company data en contact data. Company data bestaat uit alle relevante informatie over bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan customer relations data, firmographic data en intent data.
Contact data, daarentegen, is meer gerelateerd aan de specifieke contactpersonen binnen de bedrijven. Denk aan gegevens als namen, functies, e-mailadressen, telefoonnummers en LinkedIn-profielen van beslissingsnemers en beïnvloeders binnen deze organisaties.
Kunnen we je meer vertellen over data scraping?
Data scraping opent de deur naar gerichtere leadgen campagnes door nauwkeurige en actuele gegevens te verzamelen die essentieel zijn voor het targeten van specifieke persona’s binnen jouw ideale doelgroep. En hoewel data scraping vele voordelen heeft, begrijpen we goed dat dit voor jou wellicht nog een onbekend begrip is. We vertellen je dan ook graag meer over de ins en outs van data scraping.
Met een klein, hecht team werken we graag aan een maatwerk leadgen campagne die voldoet aan de wensen en ervoor zorgt dat jij aan de slag kunt met warme leads die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. In een vrijblijvend demogesprek vertellen we je graag meer over de waarde van data scraping.
Vragen die ons worden gesteld over data scraping
Welke soorten data kunnen worden gescraped om sales te verbeteren?
Om de sales te optimaliseren en effectieve leads te genereren, kunnen verschillende soorten data worden gescraped. Denk hierbij aan gegevens over het bedrijf, customer relations data, firmographic data en intent data. Maar ook persoonlijke data van potentiële leads zoals namen, functies en e-mailadressen.
Is data scraping bij LeadBlocks legaal?
Uiteraard kun je er zeker van zijn dat data scraping via LeadBlocks volledig legaal is, aangezien wij voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensverzameling en privacybescherming.
—
Lees de blog in het Engels