Waarom LinkedIn automation in onze multichannel approach zit
LinkedIn is het grootste professionele netwerkplatform ter wereld. Als je ideale doelgroep ergens zou moeten zijn, dan is het daar. En met de toenemende trend van online sales, biedt LinkedIn een krachtig platform om je doelgroep gericht te targetten en daarmee het aantal klantrelaties te vergroten. In 2025 is de verwachting zelfs dat zo’n 80% van de sales online gaan plaatsvinden!
Dit toont aan dat LinkedIn automation niet langer een optie is, maar inmiddels een onmisbare schakel is geworden voor jouw sales. Zoek dan ook een partij die je kan helpen bij het genereren van leads die dicht bij jouw ideale klantprofiel liggen, mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product en resulteren in een hogere ROI.
- Gerichtere targeting op basis van functieniveau, functielevel, interesses, sector, bedrijfsgrootte en locatie
- Verbeterde leadkwalificatie dankzij data en analyses
- Gepersonaliseerde outreach, specifiek afgestemd op jouw bedrijf
- Maar al met al: Warme leads die voldoen aan jouw ideale doelgroep
Waarom LinkedIn automation inzetten?
LinkedIn is een waardevol netwerkplatform dat met name geschikt is voor het bereiken van zakelijke professionals en besluitvormers binnen jouw doelgroep. De waarde van het platform ligt vooral in het vermogen om gemakkelijk te kunnen netwerken, informatie te delen en warme zakelijke relaties op te bouwen. Dit maakt LinkedIn dan ook een veelzijdig platform dat uitstekend is voor het bereiken van leads.
Door de juiste scraping tools in te zetten kun je zeer nauwkeurig targetten, waarna je de data kunt gebruiken voor efficiënte LinkedIn leadgen. Wanneer er voldoende data aanwezig is kan dit worden gebruikt om de communicatie, dat geautomatiseerd en dus schaalbaar is, te personaliseren. Zo blijft het contact van mens tot mens gevoelsmatig aanwezig en kan er een persoonlijke voet tussen de deur worden gezet. Reageert de connectie op dit bericht, dan is de opening gemaakt om ze verder te benaderen.
Hoe werkt LinkedIn automation?
LinkedIn automation biedt de mogelijkheid om zeer gericht te targeten op specifieke functies en besluitvormers van bedrijven binnen jouw branche. Het professionele netwerkplatform opent dan ook deuren om in contact te komen met jouw ideale doelgroep. Via LinkedIn kun je inzetten op twee effectieve mogelijkheden om meer B2B leads te genereren. Dat begint met het versturen van connectieverzoeken, waarna het gesprek met hen wordt aangegaan.
Er worden connectieverzoeken verstuurd naar prospects die voldoen aan de ideale doelgroep van jouw bedrijf. Eenmaal geaccepteerd, worden zij geautomatiseerd benaderd middels een chatbericht. Hoewel dit chatbericht geautomatiseerd is, wordt de inhoud afgestemd op de specifieke interesses en triggerpunten van de prospect. Automation betekent niet voor iedereen hetzelfde, wat betekent dat de geautomatiseerde berichten geheel worden afgestemd op de tone of voice van jouw bedrijf.
Is er een warme lead uit voortgekomen? Dan kunnen deze met één druk op de knop naar jullie CRM worden overdragen. Het belangrijkste tijdens de samenwerking? Teamwork en luisteren naar jouw input. Campagnes optimaliseren draait namelijk om finetunen. Dit kan alleen op basis van jouw feedback, want jullie weten pas echt wat de kwaliteit van een lead is. Zonder feedback, geen succes.
Linked Automation samengevat in 5 stappen
- De ideale doelgroep inzichtelijk: Met behulp van data scraping wordt de ideale doelgroep inzichtelijk gemaakt en worden LinkedIn gebruikers die voldoen aan specifieke criteria en kenmerken, zoals functietitel, branche, locatie en interesses, geïdentificeerd.
- Connectieverzoeken naar doelgroep: Na het identificeren worden geautomatiseerde connectieverzoeken gestuurd naar deze geselecteerde prospects. Het doel is om een netwerk op te bouwen met relevante contacten die passen bij jouw ideale klantprofiel.
- Geautomatiseerde berichten naar connecties: Zodra de connectieverzoeken zijn geaccepteerd, worden er geautomatiseerde berichten verstuurd naar de nieuwe connecties. Deze berichten zijn uiteraard gepersonaliseerd en afgestemd op de interesses, behoeften en achtergrond van de ontvanger.
- Automatische follow-ups: Indien er niet gereageerd wordt op het eerste bericht, worden er automatische follow-upberichten verstuurd op strategische tijdstippen.
- Handmatig opvolgen: Vervolgens worden de personen die hebben gereageerd op de geautomatiseerde berichten persoonlijk benaderd om ze daadwerkelijk op te warmen voor een vervolg.
- Warme en lauwe leads in één overzicht: Alle leads, zowel warm als lauw, worden realtime in een online document gepresenteerd. Jouw salesteam kan vervolgens aan de slag met het verder oppakken van het contact met deze leads.
Meer over LinkedIn automation voor het genereren van leads
Duurzame relaties leiden tot duurzame resultaten. Een persoonlijke en actieve samenwerking is dan ook ontzettend belangrijk. Zo kun je rekenen op warme leads die, na het maken van een connectie, geïnteresseerd zijn geworden naar jouw dienstverlening.
Dankzij LinkedIn automation kan er nauwkeurig worden getarget, kunnen geautomatiseerde workflows worden opgezet, kan er ingezet worden op gepersonaliseerde outreach en kunnen de resultaten nauwlettend worden gemonitord en geoptimaliseerd. En dat alles op basis van data scraping. Zo kun je met leads aan de slag die voldoen je ideale klantprofiel.
LinkedIn automation uitbesteden aan een klein, hecht team?
Kwalitatieve leads die in potentie behoefte hebben aan de producten of dienstverlening die jouw bedrijf te bieden heeft. Dát is waar het om draait. Vanuit de gedachte dat goed altijd beter kan, gaan we voor je aan de slag om je een stroom van waardevolle connecties en leads te bezorgen die precies passen bij de zakelijke doelen en expertise van jouw bedrijf.
Geen one-size-fits-all benadering, wij zetten LinkedIn automation op een persoonlijke wijze in. Geheel afgestemd op jouw bedrijf. We vertellen je er graag meer over en gaan het gesprek met je aan om alles uit LinkedIn automation te halen. Plan dan ook vrijblijvend een demogesprek in met Laura of Lore, lees hoe we voor jou aan de slag kunnen gaan in onze businesscase of lees meer over LinkedIn automation in onze blogs.
Vragen die ons worden gesteld over LinkedIn automation
Hoe meten jullie het succes van de LinkedIn automation campagnes?
LinkedIn campagnes zijn in feite hetzelfde als de klassieke leadfunnels in sales en marketing. Dat betekent dat hoe meer je erin stopt, hoe meer eruit komt. Allereerst wordt er gekeken naar de data, want hoeveel mensen zijn er überhaupt op LinkedIn die in je doelgroep vallen? Dit noemen we alle prospects. Zij krijgen vervolgens een connectieverzoek. Dit is puur bedoeld om het netwerk op te bouwen. Als iemand je connectieverzoek accepteert, krijgen zij een geautomatiseerd bericht. Uit deze interacties komen er twee soorten leads voort: warme leads en lauwe leads (tussen warm en koud in).
Doordat het in feite allemaal concrete meetpunten zijn kunnen we ratio’s koppelen aan iedere stap in de funnel. Zo maken we de LinkedIn automation campagne meetbaar.
Waarom is LinkedIn een interessant kanaal voor het genereren van leads?
LinkedIn is hét zakelijke platform waar professionals uit verschillende branches samenkomen om te netwerken, kennis te delen en zakelijke relaties op te bouwen. Grote kans dat jouw ideale doelgroep dan ook actief is op LinkedIn. Mensen zijn op een zakelijke maar toch persoonlijke manier te benaderen, waarbij de een meer gericht is op chatten en de ander het platform juist gebruikt voor de content. LinkedIn is dan ook een belangrijk platform dat niet mag ontbreken in je multichannel benadering.