Drip Campagnes Voor De Beste Leadgeneratie

 

januari 29, 2024

Stel je voor: je bent lekker creatief aan de gang geweest met de perfecte nieuwsbrief voor jouw prospects. Met deze nieuwsbrief hoop je ze up-to-date te houden en wat extra sales binnen te halen in het begin van het nieuwe jaar.

Regelmatig communiceren met de buitenwereld is een manier om B2B leads te genereren. Vaak wordt dit gedaan in de vorm van social media, een nieuwsbrief of een blog én dripcampagnes.

Er is alleen één probleem: je maakt geen gebruik van drip campagnes. Dat betekent dat jouw prospects samen met jouw mail op dezelfde dag nog 10 andere mails van concurrentie of andere e-maildiensten waar zij zich op geabonneerd hebben ontvangen. Daarnaast worden ze overspoeld met social media berichten op vaak wel 3 verschillende kanalen. De kans dat jouw geweldige e-mail wordt gezien is daarom klein. En dat wil je niet. 

Een oplossing hiervoor zijn drip campagnes. Deze dragen bij aan leadgeneratie en een verhoogde conversie, zonder dat jouw bericht telkens ondergesneeuwd wordt door je concurrentie. 

In deze blog zullen we dieper ingaan op wat drip campagnes zijn, hoe een drip campagne werkt, welke verschillende variaties er zijn en hoe je dit kunt toepassen op jouw eigen business voor een succesvolle B2B leadgeneratie campagne. 



Wat is een drip campagne?

 

Met een drip campagne verstuur je druppelsgewijs informatie naar je prospects. Deze berichten zijn vaak geautomatiseerd en worden verzonden via een vooraf ingesteld schema als reactie op een eerdere actie van een van je prospects. Met dit systeem zorg je ervoor dat je van je prospects klanten maakt, door iets dat ‘nurturen’ wordt genoemd. 

Je verstuurt je prospects dus druppelsgewijs informatie – zo’n 1 tot 2 e-mails per week of maand. Nog niet helemaal duidelijk wat we bedoelen? 


Een voorbeeld:


Jouw marketing team heeft een tijdje geleden een nieuwsbrief verzonden waarin de focus werd gelegd op nieuwe ondernemers. Het aantal contacten waar de nieuwsbrief naar werd verzonden bestond uit 3000 prospects. De campagne heeft ervoor gezorgd dat er nog eens 3,5 keer zoveel abonnees zijn bijgekomen. Good for you!


Nu je zoveel abonnees hebt wil je hier ook wel iets mee doen. Veel van hen passen bij jouw ideale klantprofiel, dus het zou zonde zijn om deze te laten lopen. Dus hoe zorg je ervoor dat je deze prospects activeert en klant maakt? 


Een drip campagne natuurlijk! 


Wij houden bij Leadblocks van overzicht. Dus we hebben een van onze designers gevraagd een campagne flowchart te maken. Zo weet jij ook precies waar we het over hebben. 

Dit is een voorbeeld van een drip campagne, waar je vooraf berichten in hebt gesteld om het maximale uit je sales te halen. Omdat de berichten gebaseerd zijn op acties, ontvangt je publiek of prospects relevante informatie precies op het moment dat zij het nodig hebben. Doordat informatie druppelsgewijs binnenkomt, worden jouw nieuwe leads meerdere keren blootgesteld aan een stukje van jouw informatie. Deze herhaaldelijke blootstelling zorgt voor meer connectie en bekendheid bij je prospects en dus meer kans op aankoop. En dat willen we!

Soorten drip campagnes


Er bestaan verschillende soorten drip campagnes. We delen er hier 6.

  • Informatieve drips – Deze drips laten nieuwe inschrijvers bijvoorbeeld zien wat de USP’s zijn van je bedrijf. Of hoe een eerste bestelling in zijn werk gaat. Klanten na aankopen op de hoogte houden, valt hier ook onder.
  • Leerzame drips – Op deze manier laat je je lezer een kort trainingsprogramma volgen. Je leert hem of haar bijvoorbeeld hoe je een product als een barbecue het best kunt gebruiken. Het doel kan zijn om iemand een echte barbecue-pro te maken. De kans dat iemand nogmaals een aankoop doet, is daarbij groter.
  • Top of mind-drips – Met deze drips blijf je in the picture bij je potentiële klanten. Het is belangrijk om top of mind te blijven zodat je niet vergeten wordt. Als mensen je vergeten, is de kans groter dat ze bij een concurrent gaan kijken. Een vorm van deze drip campagnes zijn social media berichten. 
  • Win back-drips – Deze drips stuur je naar gebruikers die al een tijd geen activiteit meer hadden met jouw bedrijf. Met zulk soort e-mails zorg je ervoor dat de interesse in jouw bedrijf weer terugkomt.
  • Promotionele drips – Met kortingscodes en speciale kortingen laat je gebruikers overgaan tot aankopen.
  • Connectie drips – Dit soort campagnes worden veelal gebruikt bij LinkedIn leadgeneratie. Hier ga je het gesprek aan met prospects die jou of jouw bedrijf waarschijnlijk nog niet kennen om een connectie met ze op te bouwen. Dit is vaak het eerste persoonlijke contact dat zij met jou hebben. Vanuit daar ga je ze door je sales funnel leiden. 

Waarom is een drip campagne zo belangrijk?

Drip campagnes zijn belangrijk omdat ze bijdragen aan de connectie die je kunt maken met je ideale publiek. Door middel van drip campagnes wordt dit gedaan op een slimme, subtiele manier. Dus in plaats van het bombarderen van je prospects met allerlei informatie, wordt er bij drip campagnes dezelfde informatie verzonden, alleen dan in verschillende plukjes. 

 

Outreach campagne

Een van de beste manieren om te connecten met je prospects is het versturen van een verjaardagsbericht. Hetzelfde geldt voor het feliciteren met een nieuwe functie. De start van een goed salesgesprek ligt namelijk niet meer bij het vragen van 5 minuten van iemands tijd (hallo cold calls!), maar bij het opbouwen van een connectie. 

 

Daarnaast zorgen drip campagnes ook voor tijdbesparing. Stel je voor dat je al die verschillende berichten zelf naar ieder individueel prospect zou moeten sturen! Dat zou eeuwig duren. 



Omdat de berichten in een drip campagne gebaseerd zijn op acties, ontvangt je publiek of prospects relevante informatie precies op het moment dat zij het nodig hebben.

Hoe pas je drip campagnes toe in LinkedIn B2B leadgeneratie?

 

1. Maak gebruik van een automation tool. Bij LinkedIn B2B leadgeneratie wordt er vrijwel altijd gebruik gemaakt van drip campagnes. Via LinkedIn kun je namelijk in een korte tijd veel connecties maken en berichten uitsturen. Om dit allemaal handmatig te doen heb je een toegewijd team nodig dat dit voor je kan doen. Een oplossing hiervoor is een automation of planner tool. Deze zorgt ervoor dat je berichten volgens jouw planning worden uitgestuurd.

2. Ontwerp een berichtenflow. Bij vrijwel alle leadgeneratie tools bestaat er de mogelijkheid om de complete berichtenflow te ontwerpen. Je kunt daarmee zelf bepalen hoeveel berichten je wil uitsturen, wanneer en met welke frequentie. Het fijne van deze tools is dat je op ieder gewenst moment je automatische berichten op pauze kunt zetten en zelf de berichtgeving kunt overnemen. 

3. Zorg voor een toegewijde sales agent. Het menselijke aspect is ondanks de automatisering erg belangrijk wanneer je aan de slag gaat met leadgeneratie campagnes. Volgens het 2024 leadgeneratie trendrapport van LinkedIn gaat het de komende jaren bij leadgeneratie om de kwaliteit van de leads en de connectie die je met ze maakt, in plaats van het bulk binnenhalen van leads die wellicht niet helemaal aansluiten op jouw ideale klantprofiel. Zorg daarom voor berichtenflows met menselijke berichten en laat een agent het gesprek overnemen zodra dit nodig is. 

Conclusie

Drip campagnes zijn er in veel verschillende soorten en maten. Je zet ze in in een webshop workflow, een e-mail marketingcampagne en om leads te genereren. Drip campagnes zijn een belangrijk onderdeel van een leadgeneratie- en sales strategie. Ze zorgen ervoor dat de connectie die je met je publiek maakt gebaseerd is op wederzijds interesse en vertrouwen in plaats van ze te overspoelen met berichten die als spam kunnen overkomen. 

Drip campagnes dragen bij aan de connectie die je kunt maken met je ideale publiek. Hierdoor heb jij een verhoogde conversie, zonder dat jouw bericht telkens ondergesneeuwd wordt door je concurrentie. En als allerbelangrijkst: ze helpen je met het opbouwen van een echte connectie met jouw ideale publiek. 

Laten we samen eens gaan kijken wat we voor je kunnen betekenen. Plan een demo met Laura.  



Lees de blog in het Engels