LinkedIn Leadgeneratie & Branding: Waarom het bouwen van je eigen merk er toe doet.
In onze huidige tijd is branding een belangrijk onderdeel geworden van het verkrijgen van nieuwe klanten. Dit geldt ook voor LinkedIn leadgeneratie. Waar veel B2B ondernemers het belang van branding inzien voor hun bedrijf, is het niet altijd de standaard om ook aan hun eigen merk te werken. Wat jammer is, aangezien dit juist voor leads kan zorgen van hoge kwaliteit.
Branding is ontstaan vanuit het woord ‘brand’, de markering die werd gebruikt om koeien van bepaalde kuddes te kunnen onderscheiden. Vandaag de dag gaat branding vooral om de emoties en connotaties die een merk oproept bij het publiek. Een eigen karakter dat aan jouw bedrijf vasthangt. En als je dit op de juiste manier doet kan het je een groot competitief voordeel opleveren.
De Markt Perceptie is jouw Merk Realiteit
We hebben vastgesteld dat je merk of ‘brand’ dus niet alleen een logo of slogan is. Het gaat verder dan dat. Het is het beeld dat de markt heeft van jouw logo, werknemers, advertising, reputatie, hoe je met je klanten omgaat en wat je op social media plaatst. Deze perceptie is erg belangrijk, aangezien deze uiteindelijk jouw merk realiteit vormt.
Neem bijvoorbeeld KLM Royal Dutch Airlines. Zij gebruiken onder andere social media als een belangrijk onderdeel in hun branding. Dit zie je bijvoorbeeld terug in hun content, campagnes en de manier waarop ze communiceren. Ze zijn modern, betrouwbaar, hebben een goede service en vooral: ze zijn erg Hollands.
Een andere vliegtuigmaatschappij die het de laatste tijd goed doet op branding gebied is RyanAir. Op social media platformen zoals TikTok en Twitter zijn ze een ware sensatie met hun scherpe re-tweets of grappige content. En dit werkt voor ze, omdat dit hun doelgroep aanspreekt. RyanAir is niet op zoek naar klanten die graag meer betalen voor extra comfort. RyanAir wil de jongere klanten, de mensen die het niet uitmaakt hoe ze van A naar B gaan, als ze er maar komen.
Het begin van social media en online marketing heeft veel veranderd in het B2B landschap. Ook hier wordt er tegenwoordig veel meer onderzoek gedaan naar producten of diensten voordat er een aankoop gedaan wordt. B2B prospects maken steeds vaker gebruik van social media of reviews van andere gebruikers voordat ze besluiten in zee te gaan met een ander bedrijf. En hier wordt dus juist gekeken naar jouw bedrijf, wie er bij je werkt en je reputatie.
Als jouw branding niet op één lijn is met degene die de uiteindelijke beslissing gaat maken, kun je er vanuit gaan dat je een nieuwe klant misloopt. Ondanks dat je misschien wel het beste product op de markt hebt. Of de beste dienst. Je bent de lead al verloren voordat hij of zij is aangekomen bij zijn eigen onderzoek.
Als jij niet aan de slag gaat met een merkidentiteit rondom jezelf te creëren, doet de rest van de wereld dit wel voor jou. Met eventueel niet altijd de gewenste uitkomsten.
Personal branding = sterke bedrijfsidentiteit
Vooral de mensen die aan de frontlinie staan als het gaat om klantacquisitie -zoals je salesteam bijvoorbeeld- hebben baat bij een sterk persoonlijk merk. Hiermee trekken ze niet alleen makkelijker nieuwe leads aan, het is ook makkelijker om ze te behouden. Ook voor werknemers in besluitvormende functies is het geen gek idee om aan hun eigen merk te werken. Zij maken essentiële keuzes, en zijn daarmee het gezicht van het bedrijf. Kijk maar naar Mark Zuckerberg. Of Jeff Bezos. Als jij niet aan de slag gaat met een merkidentiteit rondom jezelf te creëren, doet de rest van de wereld dit wel voor jou. Met eventueel niet altijd de gewenste uitkomsten.
Mensen doen geen zaken met een bedrijf. Ze doen zaken met de mensen werkzaam ín dat bedrijf. Dit is ook de voornaamste reden waarom we bij leadgeneratie gebruikmaken van jouw eigen LinkedIn profiel, in plaats van bijvoorbeeld je bedrijfspagina. Naast het gebruikmaken van je eigen profiel is het ook belangrijk om je expertise te laten zien in de markt waar jij je in bevindt. Door een sterk persoonlijk merk op te zetten en je autoriteit in de markt te laten zien door middel van bijvoorbeeld relevante content, help je andere besluitvormers kennis met jou, je bedrijf en jouw producten of diensten te maken.
Wees dus actief op social media! Hiermee genereer je niet alleen autoriteit in je vakgebied, je zult ook meer connecties met andere mensen maken. Dit draagt allemaal bij aan het vormen van je persoonlijke merk. En, hoe sterker je merk en hoe meer activiteit, hoe meer je geconnect zult raken met prospects in je markt. Het exacte moment om te starten met Thought Leadership: een vorm van contentmarketing, waarbij je gebruik maakt van het talent, de ervaring en de passie binnen je bedrijf, of vanuit je community, om consequent de belangrijkste vragen van je klant/doelgroep over een bepaald onderwerp te beantwoorden. Als je goed bent in thought leadership kun je je hiermee zelfs onderscheiden van je concurrentie. Het helpt je salesteam meer deals te maken. En het helpt je zelfs met de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je bedrijf.
Dus wederom: poets je LinkedIn profiel op en deel je expertise! Het is het beste platform voor niet alleen een betere connectie met je klantenkring maar ook met prospects.
Begrijpen waarom een eigen merk zo belangrijk is, is stap 1. Het moeilijke gedeelte komt daarna: het opbouwen en het behouden van je merkstrategie. En de voornaamste reden is omdat hier wat tijd en werk in gaat zitten.
Bespaar op je paid ads
Een groot voordeel van een sterke merkstrategie is dat het je helpt nieuwe klanten binnen te halen zonder hiervoor te betalen. Oftewel organic acquisition. Wanneer je iemand toevoegt aan je netwerk op LinkedIn zullen zij je content zien. En daarmee bekend raken met jou en je bedrijf. En buiten de tijd die je spendeert aan het maken van deze content, kost het je helemaal niets! Dus kun jij lekker dat budget dat je gereserveerd had voor je paid ads gebruiken voor wat anders. Een leuke personeelsborrel bijvoorbeeld. Om een voorbeeld te noemen.
Onze stappen naar je eigen merk op LinkedIn
Begrijpen waarom een eigen merk zo belangrijk is, is stap 1. Het moeilijke gedeelte komt daarna: het opbouwen en het behouden van je merkstrategie. En de voornaamste reden is omdat hier wat tijd en werk in gaat zitten.
Dus, welke dingen kun jij doen om jezelf te positioneren als dé autoriteit in de markt? Check onze tips hieronder:
- Wees geen manusje van alles: Je kunt je beter focussen op één gerichte expertise dan op meerdere verschillende dingen. Het is daardoor makkelijker om te werken aan je thought leadership.
- Benadruk je expertise: Wanneer je je LinkedIn profiel gaat aanmaken of updaten, zorg er dan voor dat je alle onderdelen invult. Schrijf een pakkende headline, geef aan over welke onderwerpen je praat in je bio en schrijf een korte samenvatting over jezelf. En vul je werkervaring in, maar dat wist je waarschijnlijk al.
- Deel je eigen content: Publish or perish. Laat jouw expertise zien door te posten op LinkedIn.
- Schrijf LinkedIn artikelen: Lange, kwalitatief hoge artikelen helpen je autoriteit in je vakgebied vergroten.
- Denk na over met wie, en hóe je connect: Wie wil jij in je netwerk hebben? Welke mensen zullen bijdragen aan jouw autoriteit in jouw expertise? En hoe benader jij deze mensen? Er zijn verschillende manieren om ze te benaderen zonder over te komen alsof je alleen maar je product wil verkopen. Wil je hier meer over leren? Check dan onze blog over Social Selling.
- Deel relevante content: Buiten je eigen content, kun je ook andere relevante content delen waar jouw community wat aan heeft.
- Heb geduld: succes op het gebied van personal branding komt niet uit de lucht vallen. Consistentie, hard werken en geduld zul je nodig hebben om hier te komen.
Conclusie
Als je het aan onze leadgenerators vraagt is personal branding niet optioneel. Het is een essentieel onderdeel van het opbouwen van het merk van je bedrijf, en essentieel in leadgeneratie. LinkedIn is het beste social media platform om hoge kwaliteit leads te genereren. Zorg er dus voor dat je jezelf daar promoot en als autoriteit in de markt profileert.
Als je besluit om met een leadgeneratie tool te gaat werken adviseren wij je om je eigen profiel te gebruiken. Buiten dat je daardoor veel ‘menselijker’ overkomt, zullen mensen ook meteen kennis maken met jouw expertise en content. Hiermee kun je meteen besparen op je paid ads budget. Daarnaast zorgt het ook voor een sterkere band tussen jou en je klanten. Wil je meer leren over hoe een leadgeneratie tool jou helpt met het verkrijgen van warme, kwalitatief hoge leads? Plan dan een call in met ons!
—
Lees de blog in het Engels