Het verschil tussen LinkedIn Sales Navigator en  LinkedIn Leadgeneratie tools: wanneer gebruik je welke?

 

maart 21, 2023

LinkedIn is een social media platform met meer dan 875 miljard gebruikers. Niet alleen wordt het gebruikt voor het connecten met mensen uit je netwerk en daarbuiten, het is ook een broedplaats van B2B leadgeneratie geworden door het hoge conversie getal (3x) dan ieder ander social media platform. Daarnaast heeft het publiek dat gebruik maakt van LinkedIn twee keer zoveel koopkracht dan op andere platformen. Hierom is het een uitstekende plek om leads voor je business te genereren en je netwerk op te bouwen.  

Het is dan ook geen verrassing dat veel sales teams gebruik maken van LinkedIn als ze op zoek zijn naar nieuwe prospects. Zonder LinkedIn zou het voor veel salesteams veel lastiger zijn om hun B2B leads te vinden. Ook marketeers van over de hele wereld maken gebruik van LinkedIn campagnes om B2B leads te genereren, en laten we vooral de recruiters niet vergeten die LinkedIn gebruiken als dé plek om nieuw talent te vinden. 

Met zoveel verschillende mogelijkheden kan het soms wat ingewikkeld zijn om de juiste strategie te bepalen, en welke tools je hier het best voor kunt inzetten. LinkedIn Sales Navigator en LinkedIn Leadgeneratie tools zijn twee van de meest populaire tools om te gebruiken op LinkedIn, maar zijn erg verschillend in hun aanpak en resultaten. Het is daarom belangrijk om vooraf vast te stellen wat je wil bereiken met het gebruik van een tool om je resultaten te optimaliseren. 

In dit artikel gaan we deze twee populaire tools met elkaar vergelijken om je te helpen de juiste keuze te maken tussen LinkedIn Sales Navigator of LinkedIn Leadgeneratie tools. 

LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator is een premium versie van LinkedIn, ontwikkeld met het doel om bedrijven en salesmedewerkers te helpen bij het vinden van potentiële klanten. Sales Navigator heeft extra zoekopties waarmee je kunt zoeken op specifieke criteria, zoals locatie, industrie, bedrijfsgrootte, functietitel etc. Daarnaast heeft Sales Navigator nog een aantal andere functies zoals aanbevelingen op het gebied van leads, accounts en het opstellen van een gepersonaliseerde lijst om je leadgeneratie proces te vereenvoudigen. 

Een van de belangrijkste voordelen van Sales Navigator is de toegang tot de volledige database van LinkedIn in plaats van alleen de mensen in je eigen netwerk. Dit betekent dat je potentiële klanten kunt vinden buiten jouw netwerk, wat vooral heel waardevol is als je je bedrijf verder wil uitbreiden. 

Nog een voordeel van Sales Navigator is de mogelijkheid om berichten te sturen naar mensen waar je nog niet mee geconnect bent en het inzicht in de content die jouw potentiële klanten interessant vinden. Dit zorgt ervoor dat jij op je beurt weer gerichte en effectievere berichten naar ze kunt versturen. 

Spotlight is een van de beste functies van Sales Navigator. Wanneer je een zoekopdracht doet kun je Spotlight gebruiken om deze resultaten te segmenteren. Je krijgt daardoor een beter overzicht van je potentiële leads en welke leads waarschijnlijk eerder op jouw berichten zullen reageren. 

Sales Navigator is een uitstekende tool voor bedrijven en salesmedewerkers die op zoek zijn naar nieuwe leads en potentiële klanten via LinkedIn. Het is een premium tool en de kosten hiervan starten bij €80,- per maand. 



LinkedIn Leadgeneratie tools

 

LinkedIn Lead Generation automatiseringstools zijn softwaretools die het proces automatiseren van het vinden en connecten met potentiële klanten op LinkedIn. Deze tools gebruiken geavanceerde zoekalgoritmes om potentiële klanten te identificeren op basis van specifieke criteria. Ook kunnen ze geautomatiseerde berichten sturen naar die klanten om je bedrijf voor te stellen en een gesprek te starten.

Wij noemen de voordelen voor je op:

1. Tijdbesparing. Een van de belangrijkste voordelen van LinkedIn Leadgeneratie automatiseringstools is dat ze een aanzienlijke hoeveelheid tijd en moeite kunnen besparen. In plaats van uren te besteden aan het handmatig zoeken naar potentiële klanten en berichten te sturen, kunnen deze tools het hele proces automatiseren, zodat je je kunt focussen op andere aspecten van je bedrijf. Met andere woorden: wij leveren je warme leads, jij hoeft alleen nog maar een afspraak met ze in te plannen.

2. Schaalbaarheid. Met LinkedIn lead generation automatiseringstools is het makkelijker om op te schalen. Leadgeneratie tools kunnen taken zoals het identificeren en bereiken van potentiële klanten gemakkelijk aan, die tijdrovend kunnen zijn als ze handmatig worden gedaan. Door gebruik te maken van automatiseringstools kunnen bedrijven en professionals hun bereik vergroten zonder dat er extra personeel of middelen nodig zijn.

3. Gerichte aanpak. Een ander voordeel van LinkedIn automatiseringstools is dat ze zeer gericht kunnen zijn. Deze tools stellen je in staat specifieke criteria te definiëren voor de soorten klanten die je wil targeten, zoals locatie, branche, functietitel en bedrijfsgrootte. Dit kan je helpen ervoor te zorgen dat je de juiste mensen bereikt en de kans op het genereren van hoogwaardige leads vergroot. Het heeft namelijk geen zin om gewoon je content of bericht te verspreiden over LinkedIn; je wil spreken met de mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Check ook onze blog over het belang van doelgroepsegmentatie en leer meer over het belang van een gerichte aanpak.

4. Verhoogde efficiëntie. Door het genereren van leads te automatiseren, kunnen bedrijven en professionals hun efficiëntie verhogen. Deze tools kunnen connectieverzoeken en berichten sneller versturen dan wanneer je dit handmatig zou doen, wat kan leiden tot een hoger aantal gegenereerde leads. Bovendien kunnen deze tools helpen bij het verminderen van fouten en inconsistenties die kunnen optreden bij handmatige leadgeneratie.

5. Kostenbesparend. LinkedIn leadgeneratie tools kunnen kosteneffectief zijn in vergelijking met andere leadgeneratie methoden. In plaats van geld uit te geven aan betaalde advertenties of het inhuren van een salesteam, kunnen bedrijven en professionals investeren in automatiseringstools om leads te genereren. Dit kan met name voordelig zijn voor kleine bedrijven en startups met beperkte budgetten.

Een van de belangrijkste punten waar je op moet letten bij leadgeneratie automation tools is dat de berichten die de tools uitzenden door potentiële klanten als spam kunnen worden gezien. Het verzenden van geautomatiseerde berichten naar grote aantallen mensen kan onpersoonlijk overkomen, waardoor het moeilijker kan worden om in de toekomst leads te genereren. Ervaren leadgeneratie bedrijven zullen zich daarom ook focussen op het samenstellen van de juiste berichten, om ze persoonlijk te houden voor de lezer. Bekijk onze blog over Social Selling en hoe we dit bij Leadblocks aanpakken.

Dus, welke van de twee moet je kiezen voor jouw sales strategie?

Zowel LinkedIn Sales Navigator als LinkedIn leadgeneratie tools kunnen effectieve manieren zijn voor het genereren van leads op LinkedIn. De uitwerking is alleen verschillend. LinkedIn Sales Navigator is ontworpen om verkoop- en professionele teams te helpen bij het effectiever identificeren en verbinden met potentiële klanten, in tegenstelling tot LinkedIn Lead Generation automation tools die zijn ontworpen om het proces van het vinden van potentiële klanten, het verzenden van connectieverzoeken en berichten te automatiseren, waardoor niet alleen zeer gerichte leads worden gecreëerd, maar ook veel tijd wordt bespaard in vergelijking met LinkedIn Sales Navigator.


Belangrijk om op te merken is dat LinkedIn Lead Generation automatiseringstools en LinkedIn Sales Navigator verschillende doelen dienen en elkaar kunnen aanvullen bij het leadgeneratie proces. Toch zijn er een aantal redenen waarom een LinkedIn Lead Generation automatiseringstool beter zou kunnen passen bij sommige bedrijven en professionals in vergelijking met Sales Navigator:

1. Kosten: LinkedIn Lead Generation automatiseringstools kunnen goedkoper uitpakken dan Sales Navigator. Sales Navigator is een premium abonnement service die begint bij €80,- per maand. Indien je gebruik wil maken van extra functies dien je hier nog voor te betalen. Daarnaast ben je zelf nog steeds verantwoordelijk voor je eigen leadgeneratie beheren of dit door iemand anders laten doen. LinkedIn Lead Generation automatiseringstools nemen hierin juist al het werk uit handen in het leadgeneratie proces. Voor bedrijven en professionals met een beperkt budget kan een LinkedIn Lead Generation automatiseringstool een betaalbaardere optie zijn. Wil je meer weten over onze pakketten? Plan een afspraak met ons in via Calendly zodat we je kunnen adviseren.

2. Tijdbesparing: Zoals hierboven vermeld, kunnen LinkedIn Lead Generation automatiseringstools aanzienlijk meer tijd besparen dan Sales Navigator. Deze tools automatiseren het proces van het vinden van potentiële klanten en het verzenden van connectieverzoeken en berichten. Sales Navigator vraagt daarentegen om handmatig zoeken en filteren, connectieverzoeken verzenden en berichten verzenden wat tijdrovend kan zijn. Voor bedrijven en professionals die efficiënt en effectief leads willen genereren, kan een LinkedIn Lead Generation automatiseringstool een waardevolle tool zijn waarmee ze vooral tijd kunnen besparen en zich kunnen focussen op het closen van de deal.

3. Schaalbaarheid: Met LinkedIn Lead Generation automatiseringstools is het gemakkelijk voor je bedrijf om op te schalen in het leadgeneratie proces zonder dat er meer middelen nodig zijn, wat mogelijk niet het geval is met Sales Navigator. Deze tools kunnen taken aan, zoals het identificeren en bereiken van potentiële klanten, wat tijdrovend kan zijn als dit handmatig moet gebeuren. Door automatiseringstools te gebruiken, kunnen bedrijven en professionals hun bereik vergroten zonder het inhuren  van extra personeel of andere tools.

4. Gerichte aanpak: LinkedIn Lead Generation automatiseringstools kunnen bedrijven en professionals helpen om specifieke doelgroepen effectiever te targeten dan Sales Navigator. Deze tools stellen gebruikers in staat om bepaalde criteria te definiëren, zoals locatie, branche, functietitel en bedrijfsgrootte om potentiële klanten te identificeren die passen bij de doelgroep. Door specifieke doelgroepen te targeten, kunnen bedrijven en professionals de kans op het genereren van hoogwaardige leads vergroten.

5. Maatwerk: LinkedIn Lead Generation automatiseringstools kunnen meer filteropties bieden dan Sales Navigator, wat handig kan zijn voor bedrijven en professionals met specifieke behoeften op het gebied van leadgeneratie. Deze tools kunnen gebruikers helpen hun leads effectiever te beheren en hun campagnes op specifieke doelgroepen af te stemmen. In tegenstelling hiermee biedt Sales Navigator minder van deze opties en kan het externe tools of software vereisen om leads effectief te beheren.

Een LinkedIn Lead Generation automatiseringstool kan beter passen bij sommige bedrijven en professionals in vergelijking met Sales Navigator, afhankelijk van hun behoeften op het gebied van leadgeneratie, budget en middelen. Deze tools kunnen kosteneffectiever, tijdsbesparend, schaalbaar zijn en meer gerichte en aangepaste benaderingen bieden voor leadgeneratie.

Wil je meer weten over leadgeneratie? Check onze blog over hoe je leads kunt genereren als een professional. Wil je weten wat we voor je kunnen doen? Plan een gesprek met Laura en laat ons je helpen bij het bouwen van een sterke leadstrategie!

Lees de blog in het Engels