Hoe je dagelijks de beste Leads krijgt via LinkedIn: 7 succesvolle strategieën voor het genereren van leads
Social media marketing kan behoorlijk goed werken, mits correct ingezet. Door de – soms – wildgroei aan nieuwe marketingkanalen ontstaan er ook continu nieuwe online marketingstrategieën. Als organisatie is het belangrijk om up-to-date te zijn met deze laatste trends gezien deze het succes van de omzet het bedrijf kunnen beïnvloeden.
Mocht je dit lezen en denken, wij hebben zakelijk LinkedIn nog niet goed benut, dan kan het dus zijn dat je kansen mist. Zowel in je naamsbekendheid als in je omzet, zeker als B2B bedrijf.
Bij het juiste gebruik van LinkedIn, kan deze worden gezien als de ruwe diamant binnen digitale marketing.
In tegenstelling tot gebruikers van andere social media kanalen, is de gemiddelde LinkedIn gebruiker om zakelijke redenen actief. Ze zijn constant op zoek naar informatie om hun organisatie of merk te laten groeien – zowel direct als indirect. Om deze reden is het dus veel eenvoudiger om via LinkedIn in contact te komen met warmere prospects.
Waarom LinkedIn gebruiken voor leadgeneratie?
Als sales professional, marketeer of CEO moet je bekend zijn met enkele van de belangrijkste social media platformen die worden gebruikt voor het genereren van leads. De meeste bedrijven zijn gewend geraakt aan het gebruik van Instagram, Facebook en Twitter. We gebruiken deze platformen tenslotte ook in ons privé gebruik. Maar er is meer.
Nu vraag je je misschien af: “Als mijn bedrijf in het verleden succesvol was zonder LinkedIn, waarom zou ik hier dan nu aan meedoen?” Afijn, hier is waarom:
- Studies tonen aan dat LinkedIn het meest populaire platform voor B2B bedrijven is, zowel in organische groei als advertisement platform.
- Voor 82% van de B2B-marketeers blijkt LinkedIn het meest succesvolle platform te zijn.
- Statistieken tonen aan dat meer dan 57 miljoen bedrijven uit meer dan 200 landen actief zijn op LinkedIn.
- Meer dan 20% van de LinkedIn-gebruikers is beslissingsbevoegd!
Hoe leads genereren op LinkedIn
LinkedIn leadgeneratie omvat alle stappen die nodig zijn om online potentiële klanten te werven. Zonder een goede en specifieke strategie kan het genereren van leads op LinkedIn lastig zijn. Je zou een of meerdere hulpmiddelen kunnen aanschaffen om meer inzicht te krijgen en betere resultaten te behalen. Zelfs dan kunnen je succes ratio’s nog steeds onder het gemiddelde liggen.
Als je de concurrentie wilt verslaan en jouw pitch wilt laten opvallen tussen de honderden spamberichten, dan zullen deze top 7 LinkedIn leadgeneratie strategieën je helpen. Nummer 7 op onze lijst laat je zien hoe je jouw slagingspercentage kan verbeteren door het automatiseren van je LinkedIn leadgeneratie. Let’s get started!
1. Optimaliseer je profiel
Gezien LinkedIn een professioneel platform is, is het essentieel om je ook professioneel voor te doen. Met andere woorden, je profiel moet zo zijn opgezet dat het interesse wekt en je meer engagement krijgt. Hier zijn een paar richtlijnen om te volgen:
- Zorg ervoor dat je foto verzorgd maar vooral uitnodigend is en dat je titel kort en nauwkeurig weergeeft wat je doet.
- Kies indien mogelijk voor een rustige achtergrond foto met hoge resolutie van je organisatie.
- Zorg ervoor dat je omschrijving robuust, praktisch en inzichtelijk is.
- Je samenvatting moet je “zakelijke ik” laten zien, dus benadruk goed je vaardigheden, expertise en prestaties.
- Het is essentieel om alle informatie op je profiel SEO-vriendelijk te houden. Profielen met de juiste keywords kunnen eenvoudig worden gevonden door de juiste doelgroep.
2. Word lid van en wees actief in relevante LinkedIn-groepen
In de kern is LinkedIn een social media platform net als alle andere. Gebruikers vormen groepen die zich richten op branche, functie en topic gerelateerde interesses, net zoals op Facebook. Deze groepen vormen een discussieruimte waarin de leden inzichten kunnen delen en vragen kunnen stellen.
Word lid van deze communities en praat met andere experts om je lead pipeline een boost te geven. Je kan relevante posts en artikelen gebruiken om gesprekken op gang te krijgen over belangrijke onderwerpen of om je bedrijf en kennis te promoten.
Wanneer je in de juiste groepen actief bent, zullen je potentiële klanten kunnen zien wat je zegt en je herkennen als een betrouwbare kennisbron.
Je kan deze groepen ook gebruiken om je doelgroep beter te begrijpen. Leer van hetgeen de leden delen, vind veelvoorkomende uitdagingen en kom te weten hoe jouw leads willen dat deze problemen worden opgelost. Gebruik deze kennis wanneer je contact opneemt met je potentiële klanten. Ontwerp super specifieke waardeproposities die rechtstreeks inspelen op hun behoeften.
3. Wees consistent
LinkedIn vereist, net als elk ander social media platform, consistentie. Je bouwt geen merk als je één keer per week iets uploadt en vervolgens uitlogt. Je moet regelmatig contact houden met je prospects.
Verdwijnen in het midden van een gesprek laat geen goede indruk achter en het kan uiteraard averechts werken; je leads zullen juist ontmoedigd worden. Gebruik LinkedIn-analyses om meer te weten te komen over de interesses van je publiek, op welke tijdstippen je je berichten het beste kunt posten en hoe je een plan kan ontwikkelen waardoor je actief en zichtbaar blijft op LinkedIn.
4. Vraag support van collega’s
Je werknemers of collega’s zijn misschien wel een van de krachtigste vertegenwoordigers van je merk op LinkedIn. Vraag hen om je content op hun individuele LinkedIn-pagina’s te delen. Dit zal je helpen om je bereik te vergroten en verbinding te maken met potentiële klanten in hun LinkedIn-netwerken.
Dit zal weer resulteren in een stijging van de naamsbekendheid en dus de reputatie van je bedrijf. Het leidt ook meer verkeer naar je website en zorgt voor een toename van je leadgeneratie via LinkedIn. Zorg er dan nog wel ook even voor dat je collega’s en medewerkers een representatief en compleet LinkedIn-profiel hebben, zij zijn toch ook het visitekaartje.
Vraag aan je collega’s om een link naar de bedrijfspagina op hun profiel te plaatsen en het bedrijf op te nemen in hun werkervaring op LinkedIn. Elke keer dat iemand zijn profiel opent, staat jouw merk centraal.
5. Ga in gesprek met bestaande klanten
De referentie strategie is wellicht de oudste sales strategie. Dus ook hier op LinkedIn zijn je bestaande klanten een perfecte bron van nieuwe prospects. Zeker als je al een goede werkrelatie hebt met je klant, kan je gemakkelijk vragen om een referentie.
Als je ze niet goed kent, kan je ze helpen door een aanbeveling te plaatsen of hen een vaardigheid toe te schrijven op hun LinkedIn profiel. Dit zal ervoor zorgen dat je top of mind blijft elke keer als ze naar hun eigen profiel kijken. Ook dit zal helpen bij de kans dat ze jou ook een referentie geven.
6. Gebruik de advertentie-opties van LinkedIn
Als je jouw content verder wilt delen dan onder je bestaande connecties en volgers, moet je beginnen met het verkennen van de verschillende advertentie-opties die door LinkedIn worden aangeboden. De eenvoudigste manier is om gesponsorde berichten te maken met je meest boeiende en relevante inhoud.
LinkedIn-marketing maakt nauwkeurige targeting mogelijk, waardoor je de juiste doelgroep kunt bereiken. Zo maakte HubSpot gebruik van door LinkedIn gesponsorde inhoud om 400% meer leads te genereren dan via andere leadgeneratie kanalen.
Je kan ook SEO-vriendelijke advertenties maken om gekwalificeerde leads naar je website leiden via LinkedIn-advertenties. Met goede call-to-actions en gepersonaliseerde berichten in advertenties kan je je conversies maximaliseren.
7. Gebruik een automatiseringstool voor leadgeneratie
Er zijn ongetwijfeld verschillende LinkedIn marketing- en leadgeneratietools beschikbaar. Het is onmogelijk om alle tools te gebruiken en het kiezen van een handvol puur op intuïtie zal niet per se de beste resultaten leveren. Om slim te werk te gaan, zorg je er dus voor dat je weet welke LinkedIn functies je kan en wilt gebruiken en welke tooling deze kan ondersteunen.
De automatiseringstools voor LinkedIn leadgeneratie nemen een groot deel van het werk uit handen. Het vereenvoudigt eentonige taken zoals cold calling, het verzenden van connectieverzoeken, het filteren en kwalificeren van leads en het chatten met prospects.
Als je besluit een automated LinkedIn leadgeneratie tool te gebruiken, ga je ineens 10 stappen vooruit omdat je er zeker van kan zijn dat je kwalitatieve leads genereert terwijl je minder tijd en effort besteedt. Dit is een mooi voorbeeld van hoe slim werken belangrijker is dan hard werken.
Voordelen van een geautomatiseerde LinkedIn leadgeneratie tool
In deze gids heb je kunnen lezen dat er een tal van manieren zijn om gratis leads te vinden. Nu ben je misschien wel één van de duizenden LinkedIn gebruikers die handmatig connectieverzoeken en follow-up berichten verzenden, e-mailadressen vinden en deze valideren. En dit allemaal terwijl je ook gewoon je daily sales doet. In de huidige online wereld zorgen automation tools voor een deel van jouw werk.
Wil je al die irritante herhalende taken voor jou laten uitvoeren terwijl jij je concentreert op jouw business? Wat dacht je van een automatiseringssoftware dat nauwkeurig de kwaliteit beoordeelt, waardoor je tijd en onnodige stress bespaart?
LEADBLOCKS is het enige full-service leadgeneratie bedrijf dat jouw job daadwerkelijk makkelijker maakt door via innovatieve tooling & een dedicated multi-language team de beste leads te leveren.
Of je nu een sales expert, een marketeer of een CEO bent, wij zullen je helpen om je doelgroep zodanig te segmenteren dat alleen de mensen overblijven die je echt zoekt. Andere klanten geven aan dat samenwerken met LeadBlocks de volgende voordelen oplevert:
- Het automatiseert routinetaken zoals het vinden van de juiste prospects en het zenden van connectieverzoeken, vervolgberichten en uitnodigingen.
- Je geautomatiseerde marketingcampagnes A/B testen, zodat je zelf aan andere dringende taken kunt werken.
- Gepersonaliseerde berichten worden verstuurd, speciaal vormgegeven om te voldoen aan de interesses van elke lead.
- De CRM-integratie zorgt voor een naadloze workflow.
- Het Analytics Dashboard maakt het bijhouden van je campagnes heel eenvoudig.
- Het aantal campagnes is onbeperkt, waardoor jij zeker bent van de allerbeste resultaten.
Professionals met beslissingsbevoegdheid vormen een goed percentage van het LinkedIn-publiek. Laat ons jou helpen om directe toegang te krijgen tot leads van hoge kwaliteit die kunnen leiden tot betalende klanten. Om een één-op-één demosessie met onze specialisten te boeken, klik je gewoon op deze link en we helpen je graag verder met het behalen van jouw leadgeneratie doelstellingen.
Ga aan de slag met de juiste social strategieën en de juiste tools, je volgende grote doorbraak is slechts een telefoontje verwijderd.
—
Lees de blog in het Engels