Leads genereren op LinkedIn: waarom je de poll kunt gebruiken

september 17, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 2 scaled

Iedere dag zijn alleen al in Nederland ruim anderhalf miljoen mensen actief op LinkedIn. Dat betekent niet dat ze alle anderhalf miljoen ook echt iets plaatsen. Maar het geeft wel aan dat de concurrentie groot is. Je wilt met jouw berichten, producten en/of diensten graag opvallen en leads genereren. Voor geen enkele ondernemer is het fijn als er na twee dagen exact drie duimpjes onder je bericht staan. Nu zijn er verschillende manieren om meer leads te genereren op LinkedIn. Vandaag kijken we naar de poll.

Wat is de LinkedIn poll?

Je hoeft je LinkedIn maar te openen en je ziet geheid een of meerdere polls. Sommige zul je interessant vinden, bij andere roept het juist irritatie op. De LinkedIn poll kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Daar gaan we straks wat dieper op in. We gaan namelijk eerst een stap terug. Voordat je van start gaat, is het belangrijk dat je een strategische aanpak hebt. Met als vertrekpunt een relevant netwerk.

In een poll ga je je namelijk richten op connecties die echt waardevol zijn. Daarbij gaat het natuurlijk om (potentiële) klanten, maar ook om mensen die iets in de melk te brokkelen hebben in jouw branche. Een poll houd je niet onder je vrienden, familie en directe collega’s. Aan hen vraag je waar ze naartoe willen op vakantie. Om je zakelijke doelen te bereiken, heb je gerichte vragen nodig, die je aan de juiste doelgroep stelt.

De eerste stap is dan ook het uitnodigen van bestaande klanten en potentiële leads. Het handige is dat zij je bedrijf al kennen, waardoor de kans redelijk groot is dat ze je uitnodiging accepteren. Het zou helemaal mooi zijn als ze je content gaan delen, liken of erop reageren. Dan kom je ook terecht bij hun connecties, met als gevolg dat jouw netwerk alleen maar groter wordt. Komen er inderdaad reacties van mensen waarmee je nog niet verbonden bent. Nodig ze dan uit, met een verwijzing naar de post waar ze op hebben gereageerd.

We snappen best dat je het lastig vindt om je doelgroep inzichtelijk te maken en deze te vergroten. LinkedIn Automation, in combinatie met data scraping, gaat je daarbij helpen. LinkedIn Automation is grotendeels geautomatiseerd en gaat, onder meer met behulp van data scraping, op zoek naar jouw doelgroep. Vervolgens wordt je doelgroep in diverse stappen warm gemaakt voor jouw bedrijf, wat de leads laat toenemen. Je salesafdeling neemt vervolgens de laatste fase op zich. 

De LinkedIn poll en de juiste vraag

Een poll is snel gemaakt. Zodra je een bijdrage start, krijg je meteen de optie of je een poll wilt starten. Je vult een vraag in met drie of vier opties en bent klaar. Dat neemt niet weg dat je in het voortraject veel aandacht mag besteden aan de vraag. Het succes van een poll valt of staat namelijk met de vraag. Om het bereik binnen je doelgroep zo groot mogelijk te maken, is het zaak om het onderwerp perfect af te stemmen. Dit klinkt ingewikkeld, maar dankzij LinkedIn Automation weet je wat je doelgroep interessant vindt. Pas hier de vraag op aan en zorg voor duidelijke antwoorden.

“Het voordeel van de poll in LinkedIn? De mensen die deze hebben beantwoord kunnen ook in de leadgen campagne worden meegenomen.”

Leadblocks GSRAW 30

Denk ook na over het tijdstip

Zondagmiddag half 2 is voor de meeste pollen niet het beste moment. Je doelgroep is dan waarschijnlijk niet actief op LinkedIn. Wanneer zijn ze wel online? Als je je huiswerk hebt gedaan, weet je dat. Doordeweekse ochtenden of vroeg in de middag zijn meestal de beste momenten. Het juiste moment van plaatsen maakt de kans dat je peiling aanslaat aanmerkelijk groter. En hoe meer interactie je krijgt, hoe groter de zichtbaarheid van je content en je profiel wordt. Dit leidt zonder twijfel tot nieuwe leads en connecties.

Een druk moment is trouwens niet helemaal heilig. Een rustig moment kan er juist voor zorgen dat je minder concurrentie hebt. Hier kun je zelf een beetje mee experimenteren. Toch is de kans groot dat de combinatie van de juiste vraag en het juiste tijdstip tot meer leads leidt.

De aftermath: het antwoord en vervolgacties

Een LinkedIn poll kan een dag, drie dagen, een week of zelfs nog langer lopen. Wij vinden drie dagen een mooie tijd. Dan hebben je volgers goed de tijd om te reageren. Vergeet na afloop van de poll niet om je stemmers antwoord te geven op de vraag en de uitslag van de stemming te geven. Dit is niet alleen netjes, maar geeft je ook de kans om het gesprek voort te zetten.

Met alleen het geven van het antwoord en de uitslag ben je er nog niet. Dat zou wel erg makkelijk zijn. We raden je dan ook aan om na het sluiten van de peiling te analyseren welke mensen hebben gestemd. Als er nieuwe potentiële klanten bij zitten, is dit je kans om ze op een laagdrempelige manier te benaderen. In een persoonlijk bericht bedank je ze voor hun stem en deel je relevante content. Dring jezelf niet op. Niet voor niks heeft bijna iedereen een hekel aan telemarketeers. Zorg ervoor dat je waardevolle content biedt die aansluit bij hun interesses.

Een mooie tweede stap is om een week later weer contact op te nemen. Hierbij kun je kort verwijzen naar het eerdere gesprek en bied je je hulp aan. Dit ziet er misschien een beetje opdringerig uit, maar de meeste mensen vinden dit leuk. Je zult merken dat je netwerk en daarmee het aantal leads op LinkedIn in de lift komt.

Hoe vaak doe je een poll?

Zoals je daarnet hebt kunnen lezen, is een poll een effectieve manier om op LinkedIn meer leads te genereren. En als je een goede vraag hebt, valt het met de hoeveelheid werk goed mee. Nu is het ook zo dat je niet van iedere bijdrage een poll kunt maken.

Gemiddeld is 10 tot 20% van je bijdrages een goede verdeling. Dat houdt in dat 1 op de 10 of 1 op de 5 van je bijdrages een poll is. Dat zorgt ook meteen voor variatie in je content.

Waarom LinkedIn automation inzetten

Meer weten over de poll op LinkedIn? 

De poll op LinkedIn kan je helpen om de autoriteit op jouw LinkedIn pagina te vergroten door je netwerk actief te betrekken bij relevante onderwerpen. Het is een effectieve manier om betrokkenheid te stimuleren, feedback te verzamelen of marktonderzoek te doen.

In een vrijblijvend demogesprek vertellen we je meer over de poll en kunnen we, indien gewenst, ook praten over LinkedIn Automation en het complete plaatje om kwalitatieve leads op LinkedIn te genereren. 

Leadblocks GSRAW 3