LinkedIn Persona Verificatie: Wat is het en waarom moet je het gebruiken?

september 17, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 5 scaled

Met een vinkje achter je naam tel je echt mee. Je kent ze waarschijnlijk wel van Instagram, Facebook en X, het voormalige Twitter. Ook op LinkedIn kun je een vinkje achter je naam krijgen. De officiële titel klinkt een stuk aantrekkelijker dan vinkje, en luidt LinkedIn Persona Verificatie. Behalve dat een vinkje er professioneel uitziet, heeft het nog veel meer voordelen. Ook bij het versturen van geautomatiseerde berichten middels LinkedIn Automation kan het vinkje een waardevolle troef zijn. 

In deze blog leggen we je alles uit over LinkedIn Persona Verificatie, zowel wat het is als een antwoord op de vraag waarom je het moet gebruiken.

Het begin van LinkedIn Persona Verificatie

Laten we bij de start beginnen. Persona is een Amerikaans bedrijf dat LinkedIn helpt om gebruikers te verifiëren. Nu hebben wij het idee dat het wel meevalt met de nepaccounts op dit medium, dat is meer voorbestemd voor Facebook en X, waar de fake accounts de ene na de andere ongefundeerde reactie plaatsen. Maar ook LinkedIn vindt terecht dat het belang van geverifieerde informatie op de profielen van anderen groot is. Hoe ga je anders een betrouwbare community creëren? Je wilt geen zaken doen met een vaag account.

Dankzij de verificatie weet LinkedIn dat de gebruikers met een vinkje achter hun account echt bestaan. Dit komt de waarde en reputatie van LinkedIn alleen maar ten goede. En het mes snijdt aan twee kanten. Ook voor jouw autoriteit heeft het vinkje alleen maar voordelen.

Zo ziet LinkedIn Persona Verificatie eruit

Dat het er professioneel uitziet is mooi meegenomen, maar zeker niet het voornaamste voordeel. Het vinkje is het bewijs dat je op jouw LinkedIn-profiel geverifieerde informatie hebt staan. Collega’s, toekomstige leads en anderen weten dus waar ze voor kiezen als ze je een connectieverzoek sturen. Dit vinkje mag er dan wel klein uitzien, het is het bewijs dat jij tijd in je profiel hebt gestoken en zowel je profiel als je bedrijf serieus neemt. En het straalt vertrouwen uit. Als jij zegt dat je een eigen reclamebureau hebt, dan wordt dat voor waarheid aangenomen.

Op dit moment zijn er drie soorten verificaties. Dit zijn:

  • Identiteitsverificatie
  • Werkplekverificatie
  • Opleidingsverificatie

Identiteitsverificatie spreekt waarschijnlijk voor zich. Het betekent dat je paspoort of ID-kaart is geverifieerd door een van de partners van LinkedIn. Of simpel gesteld: LinkedIn weet dat je een echt persoon bent, en geen verzonnen schepsel.

Werkplekverificatie is ook duidelijk. De gebruiker (jij dus) bevestigt dat hij of zij bij een bepaald bedrijf werkt. Voor bedrijven is dit ook prettig, omdat zij controle hebben over wie aangeeft bij een organisatie te werken. Deze verificatie kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via LinkedIn Learning License of werkmail.

Opleidingsverificatie is ook geen groot mysterie, maar hier moeten nog wel wat stappen worden gezet. Deze verificatie is nu vooral van toepassing op studenten. De verificatie gebeurt namelijk via een onderwijsmail of een ondersteunende LinkedIn Learning-licentie. Deze laatste wordt door de instelling verstrekt. Momenteel is het niet mogelijk om vroegere studies te verifiëren. Maar LinkedIn zit niet stil, dus wellicht kan dit in de toekomst wel.

Waarom LinkedIn automation inzetten

To vink or no to vink, that’s the question

In de tijd van Shakespeare was LinkedIn Persona Verificatie nog niet echt actueel. Maar de beste man heeft ons wel een van de belangrijkste vragen uit de geschiedenis nagelaten, waar ontelbare varianten van zijn. Zo zit jij je waarschijnlijk af te vragen of je voor het vinkje moet gaan.

Niks moet, dat is wel prettig. Het is helemaal niet verplicht om je profiel te verifiëren. Is het verstandig om dat wel te doen? Die vraag gaan we hieronder beantwoorden.

Over het uitstralen van meer autoriteit hebben we het al gehad. De verificatiebadge geeft jouw profiel op meerdere vlakken een boost. LinkedIn speelt daar een rol in. Je posts krijgen namelijk fors meer bereik. Hoeveel precies, valt niet te zeggen. Maar je mag uitgaan van een toename van 60% in vergelijking met accounts die niet geverifieerd zijn.

LinkedIn Persona Verificatie voordelen

LinkedIn Persona Verificatie maakt het ook makkelijker om klanten en potentiële bezoekers beter te bereiken. Dat komt omdat de kwaliteit van de data toeneemt. En dit gebruik je weer om gerichte doelgroepen te maken voor advertenties. Hoe hoger de kwaliteit van de data is, hoe makkelijker het is om je doelgroep blij te maken met inhoudelijk relevante content.

Een ander voordeel is dat het gratis is om je profiel te verifiëren. Het kost je alleen een beetje tijd, daarna straal je nog meer autoriteit uit.

Hoe zit dat met de privacy?

Vraag je je af wat de gevolgen van LinkedIn Persona Verificatie voor je privacy zijn? Het is helemaal niet vreemd dat je deze vraag stelt. Sterker nog, het is alleen maar goed dat je weet welke gegevens LinkedIn opslaat en met wie of wat ze gedeeld kunnen worden.

Laten we eerst kijken naar de informatie die wordt opgeslagen. Het gaat om:

  • Je naam
  • Contactinformatie, zoals je mailadres, postadres en telefoonnummer
  • Demografische gegevens, zoals je geslacht, nationaliteit, geboortedatum en leeftijd
  • Geüploade inhoud, zoals selfies en een foto van je paspoort of ID-kaart
  • Identificatoren van de overheid, zoals nationale ID-nummers
  • Biometrische informatie voor het uniek identificeren van een individu

Dan is er ook nog wat informatie die indirect wordt verzameld:

  • Gebruiksgegevens, zoals de tijd die nodig is voor de verificatie
  • Je IP-adres
  • Informatie van je apparaat
  • Besturingssystemen
  • Browser en andere software die je op je apparaat hebt staan
  • Locatiegegevens

Tot slot wordt er nog informatie die verkregen is van derde partijen gedeeld:

  • Unieke referentienummers van klanten en gegevenspartners
  • Aanvullende identiteitsgegevens van vertrouwde derde partijen, zoals de overheid en nutsbedrijven

Het lijkt veel, maar is het eigenlijk niet. Critici zullen zeggen dat je je privacy opgeeft voor een vinkje op LinkedIn. Zo zien wij het niet. LinkedIn Persona Verificatie is een stap naar meer autoriteit, meer bereik en meer omzet. Omdat gebruikers jou meer als een autoriteit gaan zien, gaat alles in een rechte lijn naar boven. Je content wordt meer gewaardeerd en daardoor belangrijker, je krijgt meer connectieverzoeken en kunt je publiek en/of toekomstige klanten gerichter benaderen. Hier kun je LinkedIn Automation voor gebruiken.

Meer weten over het befaamde LinkedIn vinkje? 

Wil je meer weten over de waarde van LinkedIn Persona Verificatie op jouw account? We vertellen je graag wat de voordelen zijn en belangrijker nog: Hoe je deze ook krijgt. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek leggen we uit hoe het verificatieproces werkt, welke stappen je moet doorlopen en hoe het hebben van een geverifieerd account je zichtbaarheid en geloofwaardigheid kan vergroten. Plan vandaag nog een demogesprek met Laura of Lore.