LinkedIn Automation: Wij delen 5 tips

september 17, 2024

LinkedIn Automation kan jouw bedrijf veel opleveren. Het is, mits geïmplementeerd, een relatief eenvoudige en zeer effectieve manier om in contact te komen met bestaande en potentiële klanten. Wat het zo eenvoudig maakt, is dat een groot deel van het contact automatisch gebeurt. LinkedIn Automation heeft diverse voordelen. Een daarvan is dat je het in elke stap van je funnel kunt inzetten. Een ander pluspunt, en zeker niet het minst belangrijke, is dat de kans groot is dat het je warme sales leads gaat opleveren. Nu gaat het niet helemaal vanzelf. 

Om LinkedIn Automation op de juiste manier te gebruiken, heb je een goede strategie nodig. Deze vijf tips gaan je daarbij helpen.

Maak je doelgroep inzichtelijk

Zonder te weten waar je op aan het vissen bent, is het lastig om iets te vangen. Je kunt wel aas aan het haakje doen, maar als je geen idee hebt voor welke vis het aas bestemd is, is het niks meer dan gokken. Om LinkedIn Automation tot een succes te maken, is het dan ook van groot belang dat je je doelgroep inzichtelijk maakt. Data scraping is een goede techniek om toe te passen.

Online is een hoop informatie te vinden, over allerlei onderwerpen. Dus ook over jouw toekomstige klanten. Data scraping schraapt (vandaar de naam) de relevante informatie automatisch van de grote berg. De gegevens die voor jou interessant zijn, worden opgeslagen. En deze gebruik je vervolgens om goede LinkedIn leadgeneratie campagnes te bedenken en uit te voeren.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je doelgroep te leren kennen. Maar data scraping heeft als groot voordeel dat het weinig tijd kost. Het is bewezen effectief en daarom slim om in te zetten. Dat hoeft je uiteraard niet te beletten om je oren en ogen goed open te houden. Ook op straat en bij concurrenten kun je een hoop inspiratie opdoen.

Vergeet de persoonlijke berichten niet

Bij LinkedIn Automation gebeurt veel automatisch. Maar het is ook weer niet zo dat je zelf helemaal niks hoeft te doen. Laten we eerst kijken naar wat wel automatisch gaat. Dit begint met de connectieverzoeken die naar de doelgroep worden verstuurd. Deze hebben als doel om een netwerk op te bouwen met relevante contacten die passen bij jouw ideale klantprofiel.

Zodra de verzoeken zijn geaccepteerd, worden er geautomatiseerde berichten verstuurd. Dit zijn gepersonaliseerde teksten die zijn afgestemd op de interesses, behoeften en achtergrond van de ontvanger. Ook een eventuele follow-up wordt automatisch verzonden. Deze follow-up komt er als er niet wordt gereageerd op het eerste bericht.

Wanneer jij in actie komt, is als er gereageerd is op een van deze geautomatiseerde berichten. Je benadert prospects persoonlijk om ze op te warmen voor een vervolg. Dankzij LinkedIn Automation maak je een overzicht met warme en lauwe leads. Je salesteam kan hier vervolgens gericht mee aan de slag.

Blijf investeren in je contacten

Een plant blijft niet groeien als je het na de eerste keer water geven voor bekeken houdt. Daarmee vertellen we niks nieuws, iedere ondernemer kent immers het belang van het onderhouden van contacten met klanten of potentiële klanten. We zien echter regelmatig dat het via LinkedIn snel kan verwateren. Vaak is drukte de boosdoener, maar eigenlijk doet dit niet ter zake. Het is vooral zonde dat je opgebouwde relatie scheurtjes oploopt.

Een persoonlijke en actieve samenwerking is essentieel. Zo kun je blijven rekenen op warme leads. LinkedIn Automation heeft een groot deel van het werk al voor je gedaan. In het vervolg kun je inzetten op gepersonaliseerde outreach en houd je de resultaten nauwlettend bij, zodat je daar waar nodig kunt bijschaven.

Meet je successen (of laat dit doen)

Een van de voordelen van deze tijd is dat vrijwel alles meetbaar is. Dat is bij LinkedIn Automation, specifiek het resultaat hiervan, niet anders. Hoe meer je erin stopt, hoe meer eruit komt. Het is heel eenvoudig om het effect van je campagnes te meten.

Als eerste check je hoeveel prospects je connectieverzoek hebben geaccepteerd. Daarna verstuur je gepersonaliseerde berichten en zie je eigenlijk direct welke leads eruit komen en hoeveel. Zo heb je in het proces constant meetpunten. Daardoor kunnen ratio’s gekoppeld worden aan iedere stap in de funnel.

Bereid je berichten goed voor

Tot slot is het slim om je berichten op de goede manier voor te bereiden. Dit is overigens niet alleen slim, maar vooral nodig. Ook automatische berichten moeten een menselijke toon hebben. Daardoor kom je als een slechte sales persoon over, of – nog erger – als een robot. Geen compliment in de tijd waarin steeds meer teksten worden ‘geschreven’ door ChatGPT.

Denk ook meteen na over je berichten flow. Hoe vaak wil je gaan plaatsen? Hier zijn niet echt regels voor, maar houd in je achterhoofd dat niet iedere volger het even leuk vindt om dagelijks updates van jou te krijgen. Daarnaast is het ook gewoon handig om een tactiek te hebben. Wat gebeurt er als iemand reageert op jouw verzoek tot connectie? En wanneer neemt een sales medewerker het gesprek handmatig over? En hoe beheer je je inbox zo dat je zicht hebt op alle berichten en resultaten? Allemaal relevante vragen in het voortraject.

Het ideale is om een berichtenflow te creëren waarbij je automatische en handmatige berichten van elkaar scheidt. Daarmee sorteer je voor op het moment dat de sales medewerker de berichten handmatig gaat versturen.

Bonustip: maak eens een spelfout

Mooie boel hè. Zit je ontzettend je best te doen op teksten waar geen spelfouten in mogen zitten, komen wij met de tip om dit los te laten. Let wel, je berichten hoeven niet vol te staan met taalfouten. Maar per bericht een verkeerde letter kan echt geen kwaad.

Het grote voordeel hiervan is dat je lezers het gevoel krijgen dat mensen aan het werk zijn, en geen machines. Sommigen kiezen er zelfs voor om in de kop een joekel van een fout te zetten. Experimenteer hier eens mee: je weet nooit wat er hierdoor gebeurd.

Meer weten over LinkedIn Automation? 

LinkedIn Automation opent deuren naar het verkrijgen van meer kwalitatieve leads die in potentie geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bij LeadBlocks zetten wij in op een effectieve combinatie tussen data scraping, LinkedIn Automation en handmatig opvolgen. Dat begint bij het identificeren van de perfecte klant, waarna geautomatiseerde en tegelijkertijd gepersonaliseerde berichten worden verstuurd. Deze berichten zijn bedoeld om waardevolle interacties te stimuleren en relaties op te bouwen. Met als gevolg: Het verzamelen van warme leads. 

In een vrijblijvend demogesprek met Laura of Lore vertellen we meer over de mogelijkheden met LinkedIn Automation. Lees ook hoe we voor jou aan de slag kunnen gaan in onze businesscase of lees meer over LinkedIn automation in onze blogs