Vijf manieren hoe wij leads genereren op LinkedIn

september 17, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 7 scaled

Vraag je je ook zo vaak af waarom de bijdrages van anderen op LinkedIn een berg reacties krijgen? Waar jij het soms moet doen met een stuk of tien duimpjes en enkele comments, schieten ze bij anderen door het dak. Of heb je al meerdere keren geprobeerd mensen te benaderen met een persoonlijk bericht, met een afwijzing als gevolg? Om leads te genereren op LinkedIn heb je een goede strategie nodig. In deze blog ontdek je welke vijf manieren jou gaan helpen om ook verrast te worden met duimpjes en commentaren. En niet te vergeten met leads.

LinkedIn Automation

Om leads te genereren, is het erg belangrijk dat je regelmatig aan de slag gaat met het verzenden van connectieverzoeken en het versturen van berichten. En daar gaat het vaak fout. Aan het eind van de week maak je de balans op en kom je tot de conclusie dat er maar een aantal berichten zijn verzonden. Om leads te genereren op LinkedIn is er echt wat meer nodig. Veel mensen denken dat 5 berichten per dag al heel wat is, in de praktijk moet het juist 3 keer zoveel! 

Een effectieve en eenvoudige manier om aan kwalitatieve leads te komen, is met LinkedIn Automation. Hiermee maak je geautomatiseerde scenario’s om berichten op LinkedIn te versturen, ontvangen of beantwoorden. Een van de vele voordelen van LinkedIn Automation is dat het helpt om op geautomatiseerde basis aan kwalitatieve leads te komen. Om LinkedIn Automation goed toe te passen, gebruik je een stappenplan. Dit ziet er als volgt uit:

  • De doelgroep inzichtelijk maken
  • Connectieverzoeken naar de doelgroep versturen
  • Geautomatiseerde berichten naar connecties versturen
  • Automatische follow-ups
  • Handmatige opvolging (in de eindfase om tot een lead te komen)
  • Resultaten bijhouden

Dat is in het kort het stappenplan om via geautomatiseerde berichten meer leads te genereren via LinkedIn. We schreven recent ook een blog waarin we inhoudelijk keken naar de stappen binnen LinkedIn Automation. 

Data scraping

Online is ontzettend veel informatie te vinden, over allerlei onderwerpen. En over mensen. Bijvoorbeeld over de contacten die jij zoekt om je omzet als een pijl omhoog te laten schieten. Om je kladblok te pakken en alle info te gaan noteren, kost veel te veel tijd. Om over de RSI nog maar te zwijgen.

Data scraping is een veel effectievere manier. Door middel van software wordt automatisch de relevante informatie van de grote berg geschraapt. De voor jou interessante gegevens worden opgeslagen en gebruikt om effectieve leadgeneratie campagnes te voeren. Vanuit hier is het nog maar een kleine stap naar het daadwerkelijke doel: meer leads. Data scraping wordt veelal gebruikt als eerste stap voor effectieve LinkedIn Automation campagnes en andere strategieën via LinkedIn. 

Leadblocks GSRAW 29

AI lead generatie

Was vroeger alles beter? Op sommige gebieden, maar we mogen gerust gebruik maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. AI is daar een mooi voorbeeld van. Artificial Intelligence bestaat al heel lang, alleen weet bijna niemand dat. De laatste jaren heeft de term echter een vlucht genomen, omdat bedrijven nu volop kansen zien om dankzij AI hun omzet te vergroten.

AI kan ook worden ingezet om meer leads te genereren via LinkedIn. Wat kun je er allemaal mee? Van alles, omdat er steeds meer tools komen. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Berekenen welke leads de meeste potentie hebben om klant te worden
  • Automatische mailcampagnes optimaliseren en uitvoeren
  • Chatbots beheren die leads opleveren
  • Opstellen van op AI gebaseerde klantprofielen
  • Websitebezoekers herkennen

Het mooie van AI leadgeneratie is dat er maatwerk gemaakt kan worden, waardoor de techniek volledig bij jouw wensen en doelen aansluit.

Personaliseer je campagnes

Om te beginnen is het een mooie service naar je (potentiële) klanten om ze persoonlijk te benaderen, en niet alleen met algemene berichten. Daarnaast is er een extra voordeel. Een reactie op jouw persoonlijke bericht is de opening naar een vervolg. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. Een verjaardag campagne is een mooi voorbeeld. Zodra iemand uit je doelgroep jarig is, stuur je een felicitatie. Wordt hierop gereageerd? Dan heb je een haakje voor een vervolg.

Ook CRM-integratie is een optie. Hierbij zijn meer interfaces van applicaties verbonden met je CRM-software. Hierdoor kan een geautomatiseerde gegevensstroom worden gecreëerd. Ook al verloopt dit proces automatisch, je klanten krijgen wel een persoonlijk bericht, bijvoorbeeld na een bestelling of verzending.

Als je website bezocht wordt, kun je al spreken van een mooi succes. Maar je bent er nog niet. Met een gerichte website visitor campagne bereik je de klanten die al warm zijn gemaakt. De kans op succes wordt dan vele malen groter.

Lenen bij de buren

Op basisscholen wordt dit principe toegepast om kinderen te leren rekenen. Bij moeilijke plus- en minsommen wordt bij de buren geleend om tot een rond getal te komen. Met een beetje fantasie kun je dit ook op LinkedIn gebruiken. Niet door letterlijk te lenen bij de buren, maar door te kijken hoe zij het aanpakken.

Zo kan het geen kwaad om een analyse te maken van je concurrenten. Wat is hun doelgroep en hoe bereiken zij deze doelgroep? Een goede analyse op hun prospects en klanten kan veel voor jou betekenen.

Nu is het zo dat het wiel al honderdduizend keer is uitgevonden en aan de andere kant ook weer niet. Wat we met deze cryptische Cruijff-uitspraak bedoelen, is dat de effectieve manier voor jou nog niet bestaat, maar dat je wel van de kennis van anderen kunt profiteren. Neem daarom eens de tijd om een paar uur door LinkedIn te scrollen en kijk hoe vergelijkbare bedrijven het aanpakken. Hoe vaak plaatsen ze iets en wat is de inhoud ervan? En, misschien wel het belangrijkste aspect, wat levert het op? En om het toch bij lenen te houden, jouw kennis en/of succes geef je ongemerkt weer terug aan een andere ondernemer.

Leadblocks GSRAW 2

Conclusie: jouw weg naar succesvolle lead generatie

Hierboven vind je de tools om de weg te vinden naar meer leads via LinkedIn. Nu kunnen we ons goed voorstellen dat je puur op basis van deze punten de juiste route nog niet voor ogen hebt. We helpen je dan ook graag op weg. Onze specialiteit is het genereren van meer leads via LinkedIn. En we staan je graag bij op jouw route naar succes.

Bij LeadBlocks zetten we vooral in op een combinatie van de eerste twee punten, data scraping en LinkedIn Automation. We vertellen je er graag meer over en gaan het gesprek met je aan om alles uit LinkedIn automation te halen. Plan dan ook vrijblijvend een demogesprek in met Laura of Lore, lees hoe we voor jou aan de slag kunnen gaan in onze businesscase of lees meer over LinkedIn automation in onze blogs

Leadblocks GSRAW 14