Hoe meten we de effectiviteit van onze leadgeneratie efforts?

oktober 21, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 2 1 scaled

We hebben een toffe campagne voor je bedacht. En we willen uiteraard graag weten hoe de leadgeneratie campagne scoort. Het meten van deze resultaten is erg belangrijk én maakt de campagnes nog beter. Leadgen is – zoals elke marketingcampagne – een kwestie van A/B-testen. In de eerste drie maanden testen we verschillende soorten campagnes, om ons uiteindelijk te focussen op de beste. En daar heb je data voor nodig.

80% van de campagnes werkt niet. Daar kun je over zeuren, maar het is beter om je te richten op de 20% die goed is. Zodra je een “winnaar” hebt bedacht, zet je daar vol op in.

De effectiviteit van leadgeneratie inspanningen meten we met een dashboard. Hierin staan verschillende gegevens, die we vervolgens gebruiken om de campagne te optimaliseren. Dat is voor alle partijen fijn. Wij leren hoe we het meeste uit een campagne halen. En wat nog veel belangrijker is, jij genereert meer leads, waardoor je klantenkring en daarmee je omzet stijgen.

Effectiviteit van leadgeneratie: gevangen in een online dashboard

Lang leve de moderne technieken. Dat geldt trouwens niet voor alles in de wereld, maar wel in dit geval. De effectiviteit van onze leadgeneratie inspanningen worden realtime bijgehouden via een online dashboard, dat we uiteraard met je delen. Inderdaad, realtime. Je ziet dus constant wat er gebeurt rondom je LinkedIn leadgeneratie campagne.

Op dit dashboard worden verschillende gegevens bijgehouden. We gaan ze kort voor je toelichten.

Connection Acceptance Rate

Het is altijd interessant om naar de ‘connection acceptance rate’ te kijken. Je hoeft waarschijnlijk niet lang na te denken wat hiermee bedoeld wordt. Dit is het percentage van mensen die je connectieverzoek op LinkedIn accepteren.

Dit is het eerste moment van contact. Een hoge ‘connection acceptance rate’ betekent dat je profiel het goed doet bij je prospects. Een goede connectierate is 30%. Hoe hoger de DMU en hoe groter het bedrijf, hoe lager dit percentage zou zijn. Aan jou dan ook de schone taak om je profiel en/of pagina zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daar helpen we je graag bij.

Reply rate

De reply rate, of response rate, is een belangrijke metric. Dit geeft aan hoeveel mensen op een bepaalde actie reageren, in verhouding tot het totale aantal mensen aan wie het is gepresenteerd. Een simpel voorbeeld: je presenteert je actie aan 200 mensen. 40 reageren hierop. Dan heb je een reply rate van 20%.

Is dat goed? Je mag niet ontevreden zijn, maar het is natuurlijk beter om hoger in te zetten. Wij doen dat in ieder geval wel. Tussen 40% en 50% noemen wij een goede reply rate. Alles daarboven valt in de categorie ‘uitstekend’.

Bij een reply rate moet er door je prospects dus een actie worden ondernomen. Dit kan het reageren op een mail zijn, of het invullen van een formulier of enquête. In het geval van LinkedIn leadgeneratie gaat dit om de reactie van een lead nadat hij of zij het connectieverzoek heeft geaccepteerd. We vertellen er meer over.

Leadblocks GSRAW 40

Positive reply rate

En dan het cijfer waar we allemaal op wachten: HOT leads. Het percentage dat je hier kunt verwachten, is zeer afhankelijk van het soort campagne dat je inricht. Vraag je aan iemand of je content kunt delen, dan zal je veel sneller een positief antwoord krijgen dan dat je om een afspraak vraagt. Maar iemand is uiteraard minder HOT als je content deelt, in plaats van een afspraak inplant. 

Groei van volgers

Ook dit is een interessante metric. Een groei van het aantal volgers betekent immers dat leads warmer zijn geworden. En daar is het je om te doen. Als je er tientallen volgers hebt bijgekregen na een campagne heb je het goed gedaan.

Het aantal warme en lauwe leads

Het belangrijkste van allemaal: Het aantal leads dat afkomstig is uit de leadgen campagne. In het online dashboard kun je eenvoudig het totale aantal leads terugvinden, die jouw salesteam vervolgens kan benaderen voor het verder opvolgen.

Warme leads zijn hier degene die tijdens de eerste gesprekken interesse hebben getoond in jouw producten of diensten. Minder warme leads zijn daarentegen de connecties die wel het connectieverzoek hebben geaccepteerd, maar nog niet hebben gereageerd op het eerste bericht. Ook deze leads kunnen worden opgevolgd door het salesteam, zij het met een iets andere benadering. En denk ook aan de contactgegevens die een deel van de mensen na het accepteren van het verzoek met je delen.

Is het dashboard heilig?

Nu zijn we sowieso voorzichtig met het heilig verklaren van mensen, organisaties en dashboards. Maar aan dat laatste hechten we wel een hoop waarde. Meten is immers weten.

Daarnaast zijn de cijfertjes het onomstotelijke bewijs of je campagne goed of minder goed werkt. Je kunt vooraf nog zo goed bedenken hoe je het aanpakt en de overtuiging hebben dat je de juiste snaar gaat raken, de praktijk kan altijd anders zijn. We hebben regelmatig discussies met de klant over wat wel of niet werkt; dan A/B-testen we het. De resultaten zie je dankzij het dashboard realtime, waar je weer snel op kunt acteren.

Waarom LinkedIn automation inzetten

Zo haal je de beste cijfers

Wat voor type was jij op school? Was jij er een die alleen maar tevreden was met een 9 of hoger? Of was een zesje al perfect? In dit geval mag je jezelf bij de eerste categorie voegen. In plaats van een goed rapport gaat het nu namelijk om het genereren van meer leads via LinkedIn leadgeneratie. En dan ga je voor het hoogst haalbare.

Het leuke in vergelijking met de studie van vroeger hoef je nu niet dagen achter elkaar met je neus in de studieboeken te zitten. Er zijn diverse manieren om meer uit je leadgeneratie campagnes te halen. LinkedIn Automation is hier een van de voorbeelden van. Hierbij maak je geautomatiseerde scenario’s om berichten op LinkedIn te versturen, ontvangen of beantwoorden.

Een van de voordelen van LinkedIn Automation is dat het in elke stap van je funnel kan gebeuren. Je kunt er een gesprek mee starten, potentiële klanten warm houden en gesprekken beëindigen.

Maar er zijn meer kansen om het meeste uit je campagnes te halen of, om bij de schooltermen te blijven, de beste cijfers te halen. Data scraping, AI leadgeneratie, het personaliseren van je campagnes. De mogelijkheden zijn er. Wil je ervaren hoe je het meeste uit je campagnes kunt halen?  Plan dan een call in met Laura of Lore, om erachter te komen hoe wij jou begeleiden naar een 10!

Leadblocks GSRAW 31