LinkedIn Persona Verificatie: Wat is het en waarom moet je het gebruiken?
Met een vinkje achter je naam tel je echt mee. Je kent ze waarschijnlijk wel van Instagram, Facebook en X, het voormalige Twitter. Ook op LinkedIn kun je een vinkje achter je naam krijgen. De officiële titel klinkt een stuk aantrekkelijker dan vinkje, en luidt LinkedIn Persona Verificatie. Behalve dat een vinkje er professioneel uitziet, heeft het nog veel meer voordelen. Ook bij het versturen van geautomatiseerde berichten middels LinkedIn Automation kan het vinkje een waardevolle troef zijn.
In deze blog leggen we je alles uit over LinkedIn Persona Verificatie, zowel wat het is als een antwoord op de vraag waarom je het moet gebruiken.
Het begin van LinkedIn Persona Verificatie
Laten we bij de start beginnen. Persona is een Amerikaans bedrijf dat LinkedIn helpt om gebruikers te verifiëren. Nu hebben wij het idee dat het wel meevalt met de nepaccounts op dit medium, dat is meer voorbestemd voor Facebook en X, waar de fake accounts de ene na de andere ongefundeerde reactie plaatsen. Maar ook LinkedIn vindt terecht dat het belang van geverifieerde informatie op de profielen van anderen groot is. Hoe ga je anders een betrouwbare community creëren? Je wilt geen zaken doen met een vaag account.
Dankzij de verificatie weet LinkedIn dat de gebruikers met een vinkje achter hun account echt bestaan. Dit komt de waarde en reputatie van LinkedIn alleen maar ten goede. En het mes snijdt aan twee kanten. Ook voor jouw autoriteit heeft het vinkje alleen maar voordelen.
Zo ziet LinkedIn Persona Verificatie eruit
Dat het er professioneel uitziet is mooi meegenomen, maar zeker niet het voornaamste voordeel. Het vinkje is het bewijs dat je op jouw LinkedIn-profiel geverifieerde informatie hebt staan. Collega’s, toekomstige leads en anderen weten dus waar ze voor kiezen als ze je een connectieverzoek sturen. Dit vinkje mag er dan wel klein uitzien, het is het bewijs dat jij tijd in je profiel hebt gestoken en zowel je profiel als je bedrijf serieus neemt. En het straalt vertrouwen uit. Als jij zegt dat je een eigen reclamebureau hebt, dan wordt dat voor waarheid aangenomen.
Op dit moment zijn er drie soorten verificaties. Dit zijn:
- Identiteitsverificatie
- Werkplekverificatie
- Opleidingsverificatie
Identiteitsverificatie spreekt waarschijnlijk voor zich. Het betekent dat je paspoort of ID-kaart is geverifieerd door een van de partners van LinkedIn. Of simpel gesteld: LinkedIn weet dat je een echt persoon bent, en geen verzonnen schepsel.
Werkplekverificatie is ook duidelijk. De gebruiker (jij dus) bevestigt dat hij of zij bij een bepaald bedrijf werkt. Voor bedrijven is dit ook prettig, omdat zij controle hebben over wie aangeeft bij een organisatie te werken. Deze verificatie kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via LinkedIn Learning License of werkmail.
Opleidingsverificatie is ook geen groot mysterie, maar hier moeten nog wel wat stappen worden gezet. Deze verificatie is nu vooral van toepassing op studenten. De verificatie gebeurt namelijk via een onderwijsmail of een ondersteunende LinkedIn Learning-licentie. Deze laatste wordt door de instelling verstrekt. Momenteel is het niet mogelijk om vroegere studies te verifiëren. Maar LinkedIn zit niet stil, dus wellicht kan dit in de toekomst wel.
To vink or no to vink, that’s the question
In de tijd van Shakespeare was LinkedIn Persona Verificatie nog niet echt actueel. Maar de beste man heeft ons wel een van de belangrijkste vragen uit de geschiedenis nagelaten, waar ontelbare varianten van zijn. Zo zit jij je waarschijnlijk af te vragen of je voor het vinkje moet gaan.
Niks moet, dat is wel prettig. Het is helemaal niet verplicht om je profiel te verifiëren. Is het verstandig om dat wel te doen? Die vraag gaan we hieronder beantwoorden.
Over het uitstralen van meer autoriteit hebben we het al gehad. De verificatiebadge geeft jouw profiel op meerdere vlakken een boost. LinkedIn speelt daar een rol in. Je posts krijgen namelijk fors meer bereik. Hoeveel precies, valt niet te zeggen. Maar je mag uitgaan van een toename van 60% in vergelijking met accounts die niet geverifieerd zijn.
LinkedIn Persona Verificatie voordelen
LinkedIn Persona Verificatie maakt het ook makkelijker om klanten en potentiële bezoekers beter te bereiken. Dat komt omdat de kwaliteit van de data toeneemt. En dit gebruik je weer om gerichte doelgroepen te maken voor advertenties. Hoe hoger de kwaliteit van de data is, hoe makkelijker het is om je doelgroep blij te maken met inhoudelijk relevante content.
Een ander voordeel is dat het gratis is om je profiel te verifiëren. Het kost je alleen een beetje tijd, daarna straal je nog meer autoriteit uit.
Hoe zit dat met de privacy?
Vraag je je af wat de gevolgen van LinkedIn Persona Verificatie voor je privacy zijn? Het is helemaal niet vreemd dat je deze vraag stelt. Sterker nog, het is alleen maar goed dat je weet welke gegevens LinkedIn opslaat en met wie of wat ze gedeeld kunnen worden.
Laten we eerst kijken naar de informatie die wordt opgeslagen. Het gaat om:
- Je naam
- Contactinformatie, zoals je mailadres, postadres en telefoonnummer
- Demografische gegevens, zoals je geslacht, nationaliteit, geboortedatum en leeftijd
- Geüploade inhoud, zoals selfies en een foto van je paspoort of ID-kaart
- Identificatoren van de overheid, zoals nationale ID-nummers
- Biometrische informatie voor het uniek identificeren van een individu
Dan is er ook nog wat informatie die indirect wordt verzameld:
- Gebruiksgegevens, zoals de tijd die nodig is voor de verificatie
- Je IP-adres
- Informatie van je apparaat
- Besturingssystemen
- Browser en andere software die je op je apparaat hebt staan
- Locatiegegevens
Tot slot wordt er nog informatie die verkregen is van derde partijen gedeeld:
- Unieke referentienummers van klanten en gegevenspartners
- Aanvullende identiteitsgegevens van vertrouwde derde partijen, zoals de overheid en nutsbedrijven
Het lijkt veel, maar is het eigenlijk niet. Critici zullen zeggen dat je je privacy opgeeft voor een vinkje op LinkedIn. Zo zien wij het niet. LinkedIn Persona Verificatie is een stap naar meer autoriteit, meer bereik en meer omzet. Omdat gebruikers jou meer als een autoriteit gaan zien, gaat alles in een rechte lijn naar boven. Je content wordt meer gewaardeerd en daardoor belangrijker, je krijgt meer connectieverzoeken en kunt je publiek en/of toekomstige klanten gerichter benaderen. Hier kun je LinkedIn Automation voor gebruiken.
Meer weten over het befaamde LinkedIn vinkje?
Wil je meer weten over de waarde van LinkedIn Persona Verificatie op jouw account? We vertellen je graag wat de voordelen zijn en belangrijker nog: Hoe je deze ook krijgt. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek leggen we uit hoe het verificatieproces werkt, welke stappen je moet doorlopen en hoe het hebben van een geverifieerd account je zichtbaarheid en geloofwaardigheid kan vergroten. Plan vandaag nog een demogesprek met Laura of Lore.
+31 (0)85 06 04 797
Case study Jiggr - campagne pakket leveranciers met LI group
Hoe LeadBlocks de leadflow optimaliseerde voor een dataleverancier in de logistieke sector
Een verhoging van de LinkedIn leadgeneratie met 30%. Dit is een uitdaging waar wij van houden. Het bedrijf in kwestie verkoopt bedrijfsdata aan andere bedrijven. De focus ligt op CEO’s, sales directeuren en marketeers van diverse organisaties, zowel MKB als de allergrootste enterprises. De afdeling sales bestaat uit drie jonge, enthousiaste medewerkers. Elke dag zijn ze druk aan het bellen om koude leads op te warmen en al opgewarmde leads tevreden te houden.
Met de ambitie van een verhoging van 30% in het achterhoofd, zijn we aan de slag gegaan met de outreach vanuit interessante LinkedIn profielen van drie verschillende collega’s.
Wat was de uitdaging?
Voordat we aan de slag zijn gegaan, hebben we naar de uitdagingen van het bedrijf gekeken. Je kunt wel met oplossingen komen, maar wanneer je de oorzaak van ‘het probleem’ niet kent, is het alsof je een pleister op een bloedende wond plakt.
Al snel bleek dat het voor het salesteam lastig is om consistente en kwalitatieve leads te genereren via de traditionele kanalen.
Terwijl de ambitie juist is om een efficiënte en warme aanpak te hebben, die tot meer (warme) leads leidt. Ze kunnen dus niet met teveel man aan een deal werken.
Wij houden van uitdagingen, dat geldt eveneens voor dit bedrijf. En dat is maar goed ook. Ze hebben namelijk te maken met ontzettend hoge targets. Er zijn nieuwe investeerders ingestapt en zij willen - logisch - waar voor hun geld. Los daarvan ligt de lat hoog. Het bedrijf moet eigenlijk een groei van 150% doormaken om het target te halen. Daarom zijn ze in gesprek gegaan met leadgeneratie bedrijven die outreach kunnen doen, zowel op LinkedIn als op de mail. En daar komen wij om de hoek kijken.
Zo hebben wij het aangepakt
In deze case hebben we voor een aanpak in vier stappen gekozen:
1. Data scraping voor gerichte prospects en een hoog DMU niveau voor hoge kwaliteit leads
Bij het genereren van meer leads is het essentieel dat je je doelgroep kent en weet waar de interesses liggen. Hierdoor kun je de doelgroep met de juiste content ‘verwennen’. In dit geval zijn we aan de slag gegaan met een submark waar de klant al succes mee boekte, in de logistieke sector. We hebben alle logistieke organisaties in Nederland in een database gezet. Daarna hebben we de CEO’s, marketeers en sales mensen ‘gescraped’ en ze aan de database toegevoegd. Vervolgens hebben we gekeken hoe en waar deze mensen actief zijn, bijvoorbeeld in welke groepen op LinkedIn en of ze van baan zijn gewisseld. Zo hebben we een duidelijk beeld van de prospects gekregen en konden we door naar stap twee.
2. LinkedIn leadgeneratie opzetten
Het opzetten van de LinkedIn leadgeneratie is het leukste. Als eerste hebben we de vraag gesteld wat de triggers zijn van de doelgroep. Waarom willen ze bedrijfsdata en waar willen ze dit voor gebruiken? Zijn er eventuele irritaties die spelen? En welke acties gaan daaraan vooraf of zijn een vervolg hierop?
Daarna zijn we in ons archief gedoken. Of beter gezegd, het brede scala aan berichten die we in het verleden hebben gemaakt. Hiervan weten we wat de gemiddelde connectie-ratio’s en reply-ratio's zijn. We hebben templates gemaakt om de berichten in te vullen. Deze berichten zijn overigens geautomatiseerd, maar wel persoonlijk gemaakt. Een prospect zien we niet als een nummer, maar als een unieke (toekomstige) klant.
Tot slot hebben we ChatGPT om hulp gevraagd. Niet om te schrijven, maar als externe adviseur. ChatGPT heeft ons geholpen de tekststructuur te optimaliseren en pijnpunten van de doelgroep te koppelen aan de USP’s van de klant (het databedrijf), om zo een rakend berichtje te maken.
3. Optimalisatie van LinkedIn-profiel voor betere zichtbaarheid
Stel jezelf eens de vraag welk LinkedIn-profiel je graag wilt bekijken. Is dat er één waar veel aandacht aan is besteed of een profiel met alleen een naam en een functie? We weten het antwoord wel. Het profiel is zeer belangrijk om beter zichtbaar te worden op LinkedIn.
Bij dit bedrijf konden we met drie profielen aan de slag. Omdat de focus op sales professionals, marketing managers en CEO’s ligt, hebben we de profielen ook zo ingericht. Profiel één had een CEO persona, het tweede profiel was een sales professional en profiel nummer drie was meer gericht op marketing.
Daarnaast hebben we alle profielen iets verhoogd door senioriteit in de titel toe te voegen. Jammer genoeg hadden ze geen vrouwelijk profiel. Je ziet dat wanneer je de focus op sales legt, het overgrote deel van de bezoekers man is. Benaderen vanuit een vrouwelijk profiel is dan ook de beste keuze. En zo zijn er meer ‘good to knows’, ‘do’s en don’ts’ en man/vrouw-benaderingen.
4. Actief chatten en opvolgen van warme leads
Als we eenmaal bezig zijn, willen we in de flow blijven. De klant had gelukkig hetzelfde gevoel en wilde de leads zo snel mogelijk doorzetten, zodat het salesteam de leads kon gaan opwarmen. Via de outreach hebben we eerst gekeken naar iedereen die een klein beetje positief was en die direct doorgezet. Als ze niet reageerden, maar wel een telefoonnummer hadden, werden ze direct doorgezet naar het sales team en gebeld.
Inhoudelijke chats heeft de klant nagebeld en wanneer iemand positief was en aangaf open te staan voor een gesprek, hebben we een meeting booking link gestuurd. Werd daar binnen twee dagen niet op gereageerd, dan ging de lead terug naar de klant, zodat het sales team het nog een keer op kon pakken. We doen er altijd alles aan om zoveel mogelijk leads te genereren.
Negatieve leads hebben we juist niet doorgezet. Het is namelijk makkelijker om iemand die neutraal is te benaderen voor een afspraak dan iemand die een negatief gevoel heeft.
Wat waren de uitdagingen en learnings?
Een van de uitdagingen was data scrapen, specifiek om dit op de juiste manier te doen én te verwerken. Dat zit zo. De limieten op LinkedIn zijn laag, vandaar dat je extra aandacht moet besteden aan data scraping. Veel partijen richten hun LinkedIn-sales in op basis van de resultaten van zoekopdrachten. Prima om te beginnen, maar wij gaan nog een stapje verder. Wij filteren minimaal 20 procent van de data eruit. Op die manier kan de klant er nog meer uithalen.
Een voorbeeld: LinkedIn vindt dat een assistent-CEO ook bij de CEO hoort. Stel dat je target op een bepaald bedrijf, maar er werkt daar een marketeer die CEO is van een tweedehands Nike-webshop, dan wil je die natuurlijk niet targetten. Deze cruciale stappen zetten wij voor je. Handig, omdat je maar 20 connectieverzoeken per dag mag versturen.
Aan het begin van het traject moesten we ons plan bijstellen. Eerst hebben we alleen de warme leads doorgezet. Al vrij snel merkten we echter dat dit niet genoeg was voor de klant. De klant had een actief en kundig belteam. Ook bij lauwere leads hadden ze een goed haakje om de afspraak vrij snel in te koppen. Voor deze klant gold dus dat ze vooral geholpen waren met lauwere leads en niet met warme.
Daarnaast is het belangrijk dat je niet meteen gaat verkopen. LinkedIn is daar sowieso niet het beste medium voor. Het gaat veel meer om netwerken en een voet tussen de deur krijgen. Mensen willen niet iets aangesmeerd krijgen, maar dat hun uitdagingen worden opgelost. Bij je eerste telefoongesprek doe je dan ook geen verkoop van een product of dienst. Je verkoop is een afspraak maken. De beslisser maak je dus duidelijk waarom het waardevol is om in gesprek te gaan.
Dan het belangrijkste, de resultaten
Successen vieren we altijd met taart. De plaatselijke patisserie was ook blij met deze campagne. Dit waren de resultaten van de campagne:
- De connectie rate was 42%, met een reply rate van nog eens 57%, terwijl dit gemiddeld tussen de 30 en 50% zit. Na drie weken leadgeneratie hadden we twaalf directe en indirecte afspraken. In totaal hebben we 293 mensen benaderd. 17% van hen reageerde positief. Een mooie score!
- In de cijfers hierboven hebben we alleen de leads meegenomen die al positief waren op de chat. Met alle mensen die lauw gebeld zijn en/of niet hadden gereageerd op de chat, kan nog steeds een afspraak zijn ingepland.
- De leadgeneratie was niet alleen zinvol voor de warme leads, maar ook als source voor het belteam. Ze waren minder tijd kwijt in de voorbereiding van de prospects en hadden een duidelijk haakje tijdens het bellen. 30% van iedereen die het team te spreken krijgt, werd een demo.
Conclusie
LinkedIn kan een perfect platform zijn om meer leads te genereren, zeker als je dit op de juiste manier doet. Slaag je daarin, dan heb je een effectieve manier te pakken om je leads te bereiken en warm te maken. Cruciaal daarbij is het doorlopen van de juiste stappen:
- De goede data
- Data op een slimme manier gebruiken
- Flinke personalisatie
- Peer-to-peer
- Lauwe leads bellen is zeer zinnig