LinkedIn Automation: wat is het en hoe pakken wij dit aan?

september 16, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 11 scaled

Een herinnering van je tandarts dat je morgen een afspraak hebt. Een bericht met de nieuwste aanbiedingen van het vakantiepark waar je vorige zomer was. Of een standaard nieuwsbrief van je favoriete kledingwinkel. Dit zijn allemaal voorbeelden van geautomatiseerde berichten. En op de tandarts na zijn het voorbeelden van marketing automation, waar potentiële leads worden verleid met aantrekkelijke berichten. Op LinkedIn kun je dit principe natuurlijk ook toepassen, in welke branche je dan ook actief bent. In deze blog leggen we je alles uit over LinkedIn Automation.

Wat is LinkedIn Automation?

Daarnet hebben we al een kleine tip van de sluier opgelaten. Met LinkedIn Automation maak je – de naam zegt het al – geautomatiseerde scenario’s om berichten op LinkedIn te versturen. Het doel hiervan is om in contact te komen met nieuwe leads, zonder dat je steeds een handeling moet verrichten.

Een van de mooie aspecten van LinkedIn Automation is dat het in elke stap van je funnel kan gebeuren. Er zijn diverse voorbeelden te noemen. Je kunt er een gesprek mee starten, maar ook mee beëindigen. Dit laatste klinkt marketingtechnisch wellicht niet zo aantrekkelijk, maar het beëindigen van een gesprek hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. Wat we willen duidelijk maken, is dat LinkedIn Automation zowel aan het begin als het eind van je funnel kan, of ergens tussenin.

Hoe pak je LinkedIn Automation aan?

LinkedIn Automation kan je veel opleveren, op voorwaarde dat je het op een serieuze manier aanpakt. Je kunt proberen om zomaar iets te doen, maar de kans dat het aanslaat, is nauwelijks groter dan het winnen van de jackpot in de Staatsloterij. Daarom is het belangrijk dat je een goede strategie bedenkt. We vertellen je graag hoe wij LinkedIn Automation inzetten. 

1 – De doelgroep inzichtelijk

Een strategie kun je pas maken als je weet wie je wilt bereiken. Op het eerste gezicht een flinke klus, maar in de praktijk valt dit goed mee. Met behulp van data scraping wordt de ideale doelgroep inzichtelijk gemaakt. Gebruikers die voldoen aan de specifieke kenmerken en criteria worden vervolgens geïdentificeerd. Voorbeelden van deze criteria zijn de functietitel, branche, locatie, interesses en de grootte van het bedrijf waar ze werken.

Leadblocks GSRAW 4

2 – Connectieverzoeken naar doelgroep

Nadat de doelgroep inzichtelijk is gemaakt, is het tijd voor het eerste contact. Er worden geautomatiseerde connectieverzoeken naar de geselecteerde (potentiële) leads verstuurd. Waarschijnlijk heb je dit zelf ook al meermaals meegemaakt. Een persoon vraagt je om een pagina te gaan volgen of wil met je connecten.

Het doel van het versturen van de connectieverzoeken is duidelijk. Het zijn de eerste bouwstenen van een netwerk met relevante contacten die passen bij jouw op maat gemaakte klantprofiel. Doordat de data nauwkeurig is gescrapet weet je dat er enkel connecties worden gemaakt die met mensen die 100% voldoen aan jouw doelgroep.

3 – Geautomatiseerde berichten naar connecties

Met de connectieverzoeken ben je er natuurlijk nog niet. Alleen de connectie is te weinig om van een vruchtbare klantrelatie te spreken. Daarom worden, zodra de connectieverzoeken zijn geaccepteerd, geautomatiseerde berichten verstuurd. Vanzelfsprekend zijn deze berichten gepersonaliseerd en sluiten ze naadloos aan op de interesses, behoeften en achtergrond van de ontvanger. De beste berichten zijn die in de categorie waarvan de ontvanger blij is met de inhoud of wordt getriggerd, in plaats van het als een last of een ongewenste folder te zien.

4 – Automatische follow-ups

In dit stadium ben je al lekker bezig, maar de lat mag nog wel wat hoger liggen. Het is namelijk de bedoeling dat het contact van twee kanten gaat komen. Wanneer er op het eerste bericht niet wordt gereageerd, is er geen man overboord. In plaats van het bijltje erbij neer te gooien, wordt er automatisch een follow-up bericht verstuurd.

5 – Handmatig opvolgen van leads

Is er dan helemaal geen sprake van persoonlijk contact met de connectie? Zeker wel! Wanneer de (potentiële) leads op je bericht(en) hebben gereageerd, kom je in actie. De geautomatiseerde teksten worden vervangen door persoonlijke berichten. Je benadert ze zelf of laat ze benaderen door onze chatters, en warmt ze op voor een vervolg. 

6 – Zo ga je verder met de leads

De laatste stap is dat alle leads – zowel de warme als de lauwe die nog wat vuur kunnen gebruiken – worden gepresenteerd in één overzicht. Dit online document is de basis voor je salesteam om verder aan de slag te gaan. Dankzij LinkedIn Automation krijgen ze het op een presenteerblaadje aangeboden in een online overzicht. Het verder oppakken van het contact met de leads is dan de (laatste) sleutel naar succes.

Waarom LinkedIn Automation een succes is

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, berichten worden automatisch verstuurd en leveren vrijwel gegarandeerd succes op. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk niet, maar LinkedIn Automation is zeker het uitproberen waard. 

Dat komt om te beginnen omdat je perfect op de doelgroep inspeelt. In het voortraject wordt, zoals je bij de eerste stap hebt gezien, uitgebreid gekeken naar wie jouw doelgroep nu precies is. Om een vergelijking met vakanties te maken: stel dat je in de zomer all-inclusive naar de Griekse eilanden wilt, dan krijg je geen content over zonvakanties in Zuid-Europa, maar de mooiste all-inclusive hotels in die streek. Je kunt dit volledig specificeren, bijvoorbeeld met Adults-Only of juist kindvriendelijk.

Misschien is dit een vreemd voorbeeld, maar ons punt is waarschijnlijk duidelijk. Je doelgroep is specifiek samengesteld, waardoor de kans groot is dat de content als toegevoegde waarde wordt gezien.

Onderhouden klantrelatie

Een ander pluspunt richt zich op bestaande leads. We weten allemaal dat het genereren van leads een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap en sales teams is. Alleen is het, voornamelijk door tijdgebrek of het niet behalen van de gewenste resultaten, vaak lastig om consequent een stap extra te zetten. Met geautomatiseerde berichten – die dus perfect op de wensen van de klant aansluiten – zorg je voor goed contact, zonder dat je daar veel tijd aan hoeft te besteden.

Tot slot vergroot je je bereik op LinkedIn. Dat komt omdat je automatisering hebt ingesteld. Je bereikt hierdoor ook contacten die buiten je eigen netwerk liggen. LinkedIn heeft daar een foefje voor. Personen die dezelfde kenmerken als jouw doelgroep hebben, worden getarget. Zo krijg jij de kans om meer potentiële leads te bereiken en de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Waarom LinkedIn automation inzetten

Meer weten over LinkedIn Automation?

Kwalitatieve leads die in potentie behoefte hebben aan de producten of dienstverlening die jouw bedrijf te bieden heeft. Vanuit die gedachte gaan we voor je aan de slag om je een stroom van waardevolle connecties en leads te bezorgen die precies passen bij de zakelijke doelen en expertise van jouw bedrijf. Gewoon in één overzicht middels een online document. 

Wij hanteren geen one-size-fits-all benadering, maar zetten LinkedIn automation op een persoonlijke wijze in. Geheel afgestemd op jouw bedrijf en de tone of voice. We vertellen je er graag meer over en gaan het gesprek met je aan om alles uit LinkedIn automation te halen. Plan dan ook vrijblijvend een kennismakingsgesprek in met Laura of Lore, lees hoe we voor jou aan de slag kunnen gaan in onze businesscase of lees meer over LinkedIn automation in onze blogs

Leadblocks GSRAW 31