Leads genereren op LinkedIn: waarom je de poll kunt gebruiken

september 17, 2024
Leadblocks Sfeerfotos 2 scaled

Iedere dag zijn alleen al in Nederland ruim anderhalf miljoen mensen actief op LinkedIn. Dat betekent niet dat ze alle anderhalf miljoen ook echt iets plaatsen. Maar het geeft wel aan dat de concurrentie groot is. Je wilt met jouw berichten, producten en/of diensten graag opvallen en leads genereren. Voor geen enkele ondernemer is het fijn als er na twee dagen exact drie duimpjes onder je bericht staan. Nu zijn er verschillende manieren om meer leads te genereren op LinkedIn. Vandaag kijken we naar de poll.

Wat is de LinkedIn poll?

Je hoeft je LinkedIn maar te openen en je ziet geheid een of meerdere polls. Sommige zul je interessant vinden, bij andere roept het juist irritatie op. De LinkedIn poll kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Daar gaan we straks wat dieper op in. We gaan namelijk eerst een stap terug. Voordat je van start gaat, is het belangrijk dat je een strategische aanpak hebt. Met als vertrekpunt een relevant netwerk.

In een poll ga je je namelijk richten op connecties die echt waardevol zijn. Daarbij gaat het natuurlijk om (potentiële) klanten, maar ook om mensen die iets in de melk te brokkelen hebben in jouw branche. Een poll houd je niet onder je vrienden, familie en directe collega’s. Aan hen vraag je waar ze naartoe willen op vakantie. Om je zakelijke doelen te bereiken, heb je gerichte vragen nodig, die je aan de juiste doelgroep stelt.

De eerste stap is dan ook het uitnodigen van bestaande klanten en potentiële leads. Het handige is dat zij je bedrijf al kennen, waardoor de kans redelijk groot is dat ze je uitnodiging accepteren. Het zou helemaal mooi zijn als ze je content gaan delen, liken of erop reageren. Dan kom je ook terecht bij hun connecties, met als gevolg dat jouw netwerk alleen maar groter wordt. Komen er inderdaad reacties van mensen waarmee je nog niet verbonden bent. Nodig ze dan uit, met een verwijzing naar de post waar ze op hebben gereageerd.

We snappen best dat je het lastig vindt om je doelgroep inzichtelijk te maken en deze te vergroten. LinkedIn Automation, in combinatie met data scraping, gaat je daarbij helpen. LinkedIn Automation is grotendeels geautomatiseerd en gaat, onder meer met behulp van data scraping, op zoek naar jouw doelgroep. Vervolgens wordt je doelgroep in diverse stappen warm gemaakt voor jouw bedrijf, wat de leads laat toenemen. Je salesafdeling neemt vervolgens de laatste fase op zich. 

De LinkedIn poll en de juiste vraag

Een poll is snel gemaakt. Zodra je een bijdrage start, krijg je meteen de optie of je een poll wilt starten. Je vult een vraag in met drie of vier opties en bent klaar. Dat neemt niet weg dat je in het voortraject veel aandacht mag besteden aan de vraag. Het succes van een poll valt of staat namelijk met de vraag. Om het bereik binnen je doelgroep zo groot mogelijk te maken, is het zaak om het onderwerp perfect af te stemmen. Dit klinkt ingewikkeld, maar dankzij LinkedIn Automation weet je wat je doelgroep interessant vindt. Pas hier de vraag op aan en zorg voor duidelijke antwoorden.

“Het voordeel van de poll in LinkedIn? De mensen die deze hebben beantwoord kunnen ook in de leadgen campagne worden meegenomen.”

Leadblocks GSRAW 30

Denk ook na over het tijdstip

Zondagmiddag half 2 is voor de meeste pollen niet het beste moment. Je doelgroep is dan waarschijnlijk niet actief op LinkedIn. Wanneer zijn ze wel online? Als je je huiswerk hebt gedaan, weet je dat. Doordeweekse ochtenden of vroeg in de middag zijn meestal de beste momenten. Het juiste moment van plaatsen maakt de kans dat je peiling aanslaat aanmerkelijk groter. En hoe meer interactie je krijgt, hoe groter de zichtbaarheid van je content en je profiel wordt. Dit leidt zonder twijfel tot nieuwe leads en connecties.

Een druk moment is trouwens niet helemaal heilig. Een rustig moment kan er juist voor zorgen dat je minder concurrentie hebt. Hier kun je zelf een beetje mee experimenteren. Toch is de kans groot dat de combinatie van de juiste vraag en het juiste tijdstip tot meer leads leidt.

De aftermath: het antwoord en vervolgacties

Een LinkedIn poll kan een dag, drie dagen, een week of zelfs nog langer lopen. Wij vinden drie dagen een mooie tijd. Dan hebben je volgers goed de tijd om te reageren. Vergeet na afloop van de poll niet om je stemmers antwoord te geven op de vraag en de uitslag van de stemming te geven. Dit is niet alleen netjes, maar geeft je ook de kans om het gesprek voort te zetten.

Met alleen het geven van het antwoord en de uitslag ben je er nog niet. Dat zou wel erg makkelijk zijn. We raden je dan ook aan om na het sluiten van de peiling te analyseren welke mensen hebben gestemd. Als er nieuwe potentiële klanten bij zitten, is dit je kans om ze op een laagdrempelige manier te benaderen. In een persoonlijk bericht bedank je ze voor hun stem en deel je relevante content. Dring jezelf niet op. Niet voor niks heeft bijna iedereen een hekel aan telemarketeers. Zorg ervoor dat je waardevolle content biedt die aansluit bij hun interesses.

Een mooie tweede stap is om een week later weer contact op te nemen. Hierbij kun je kort verwijzen naar het eerdere gesprek en bied je je hulp aan. Dit ziet er misschien een beetje opdringerig uit, maar de meeste mensen vinden dit leuk. Je zult merken dat je netwerk en daarmee het aantal leads op LinkedIn in de lift komt.

Hoe vaak doe je een poll?

Zoals je daarnet hebt kunnen lezen, is een poll een effectieve manier om op LinkedIn meer leads te genereren. En als je een goede vraag hebt, valt het met de hoeveelheid werk goed mee. Nu is het ook zo dat je niet van iedere bijdrage een poll kunt maken.

Gemiddeld is 10 tot 20% van je bijdrages een goede verdeling. Dat houdt in dat 1 op de 10 of 1 op de 5 van je bijdrages een poll is. Dat zorgt ook meteen voor variatie in je content.

Waarom LinkedIn automation inzetten

Meer weten over de poll op LinkedIn? 

De poll op LinkedIn kan je helpen om de autoriteit op jouw LinkedIn pagina te vergroten door je netwerk actief te betrekken bij relevante onderwerpen. Het is een effectieve manier om betrokkenheid te stimuleren, feedback te verzamelen of marktonderzoek te doen.

In een vrijblijvend demogesprek vertellen we je meer over de poll en kunnen we, indien gewenst, ook praten over LinkedIn Automation en het complete plaatje om kwalitatieve leads op LinkedIn te genereren. 

Leadblocks GSRAW 3

+31 (0)85 06 04 797

Case study Jiggr - campagne pakket leveranciers met LI group

september 17, 2024
Cast study Jiggr

Hoe LeadBlocks de leadflow optimaliseerde voor een dataleverancier in de logistieke sector

Een verhoging van de LinkedIn leadgeneratie met 30%. Dit is een uitdaging waar wij van houden. Het bedrijf in kwestie verkoopt bedrijfsdata aan andere bedrijven. De focus ligt op CEO’s, sales directeuren en marketeers van diverse organisaties, zowel MKB als de allergrootste enterprises. De afdeling sales bestaat uit drie jonge, enthousiaste medewerkers. Elke dag zijn ze druk aan het bellen om koude leads op te warmen en al opgewarmde leads tevreden te houden.

Met de ambitie van een verhoging van 30% in het achterhoofd, zijn we aan de slag gegaan met de outreach vanuit interessante LinkedIn profielen van drie verschillende collega’s.

Wat was de uitdaging?

Voordat we aan de slag zijn gegaan, hebben we naar de uitdagingen van het bedrijf gekeken. Je kunt wel met oplossingen komen, maar wanneer je de oorzaak van ‘het probleem’ niet kent, is het alsof je een pleister op een bloedende wond plakt.

Al snel bleek dat het voor het salesteam lastig is om consistente en kwalitatieve leads te genereren via de traditionele kanalen.

Terwijl de ambitie juist is om een efficiënte en warme aanpak te hebben, die tot meer (warme) leads leidt. Ze kunnen dus niet met teveel man aan een deal werken.

Wij houden van uitdagingen, dat geldt eveneens voor dit bedrijf. En dat is maar goed ook. Ze hebben namelijk te maken met ontzettend hoge targets. Er zijn nieuwe investeerders ingestapt en zij willen - logisch - waar voor hun geld. Los daarvan ligt de lat hoog. Het bedrijf moet eigenlijk een groei van 150% doormaken om het target te halen. Daarom zijn ze in gesprek gegaan met leadgeneratie bedrijven die outreach kunnen doen, zowel op LinkedIn als op de mail. En daar komen wij om de hoek kijken.

case study Leadblocks

Zo hebben wij het aangepakt

In deze case hebben we voor een aanpak in vier stappen gekozen:

1. Data scraping voor gerichte prospects en een hoog DMU niveau voor hoge kwaliteit leads

Bij het genereren van meer leads is het essentieel dat je je doelgroep kent en weet waar de interesses liggen. Hierdoor kun je de doelgroep met de juiste content ‘verwennen’. In dit geval zijn we aan de slag gegaan met een submark waar de klant al succes mee boekte, in de logistieke sector. We hebben alle logistieke organisaties in Nederland in een database gezet. Daarna hebben we de CEO’s, marketeers en sales mensen ‘gescraped’ en ze aan de database toegevoegd. Vervolgens hebben we gekeken hoe en waar deze mensen actief zijn, bijvoorbeeld in welke groepen op LinkedIn en of ze van baan zijn gewisseld. Zo hebben we een duidelijk beeld van de prospects gekregen en konden we door naar stap twee.

2. LinkedIn leadgeneratie opzetten

Het opzetten van de LinkedIn leadgeneratie is het leukste. Als eerste hebben we de vraag gesteld wat de triggers zijn van de doelgroep. Waarom willen ze bedrijfsdata en waar willen ze dit voor gebruiken? Zijn er eventuele irritaties die spelen? En welke acties gaan daaraan vooraf of zijn een vervolg hierop?

Daarna zijn we in ons archief gedoken. Of beter gezegd, het brede scala aan berichten die we in het verleden hebben gemaakt. Hiervan weten we wat de gemiddelde connectie-ratio’s en reply-ratio's zijn. We hebben templates gemaakt om de berichten in te vullen. Deze berichten zijn overigens geautomatiseerd, maar wel persoonlijk gemaakt. Een prospect zien we niet als een nummer, maar als een unieke (toekomstige) klant.

Tot slot hebben we ChatGPT om hulp gevraagd. Niet om te schrijven, maar als externe adviseur. ChatGPT heeft ons geholpen de tekststructuur te optimaliseren en pijnpunten van de doelgroep te koppelen aan de USP’s van de klant (het databedrijf), om zo een rakend berichtje te maken.

3. Optimalisatie van LinkedIn-profiel voor betere zichtbaarheid

Stel jezelf eens de vraag welk LinkedIn-profiel je graag wilt bekijken. Is dat er één waar veel aandacht aan is besteed of een profiel met alleen een naam en een functie? We weten het antwoord wel. Het profiel is zeer belangrijk om beter zichtbaar te worden op LinkedIn.

Bij dit bedrijf konden we met drie profielen aan de slag. Omdat de focus op sales professionals, marketing managers en CEO’s ligt, hebben we de profielen ook zo ingericht. Profiel één had een CEO persona, het tweede profiel was een sales professional en profiel nummer drie was meer gericht op marketing.

Daarnaast hebben we alle profielen iets verhoogd door senioriteit in de titel toe te voegen. Jammer genoeg hadden ze geen vrouwelijk profiel. Je ziet dat wanneer je de focus op sales legt, het overgrote deel van de bezoekers man is. Benaderen vanuit een vrouwelijk profiel is dan ook de beste keuze. En zo zijn er meer ‘good to knows’, ‘do’s en don’ts’ en man/vrouw-benaderingen.

4. Actief chatten en opvolgen van warme leads

Als we eenmaal bezig zijn, willen we in de flow blijven. De klant had gelukkig hetzelfde gevoel en wilde de leads zo snel mogelijk doorzetten, zodat het salesteam de leads kon gaan opwarmen. Via de outreach hebben we eerst gekeken naar iedereen die een klein beetje positief was en die direct doorgezet. Als ze niet reageerden, maar wel een telefoonnummer hadden, werden ze direct doorgezet naar het sales team en gebeld.

Inhoudelijke chats heeft de klant nagebeld en wanneer iemand positief was en aangaf open te staan voor een gesprek, hebben we een meeting booking link gestuurd. Werd daar binnen twee dagen niet op gereageerd, dan ging de lead terug naar de klant, zodat het sales team het nog een keer op kon pakken. We doen er altijd alles aan om zoveel mogelijk leads te genereren.

Negatieve leads hebben we juist niet doorgezet. Het is namelijk makkelijker om iemand die neutraal is te benaderen voor een afspraak dan iemand die een negatief gevoel heeft.

Wat waren de uitdagingen en learnings

Wat waren de uitdagingen en learnings?

Een van de uitdagingen was data scrapen, specifiek om dit op de juiste manier te doen én te verwerken. Dat zit zo. De limieten op LinkedIn zijn laag, vandaar dat je extra aandacht moet besteden aan data scraping. Veel partijen richten hun LinkedIn-sales in op basis van de resultaten van zoekopdrachten. Prima om te beginnen, maar wij gaan nog een stapje verder. Wij filteren minimaal 20 procent van de data eruit. Op die manier kan de klant er nog meer uithalen.

Een voorbeeld: LinkedIn vindt dat een assistent-CEO ook bij de CEO hoort. Stel dat je target op een bepaald bedrijf, maar er werkt daar een marketeer die CEO is van een tweedehands Nike-webshop, dan wil je die natuurlijk niet targetten. Deze cruciale stappen zetten wij voor je. Handig, omdat je maar 20 connectieverzoeken per dag mag versturen.

Aan het begin van het traject moesten we ons plan bijstellen. Eerst hebben we alleen de warme leads doorgezet. Al vrij snel merkten we echter dat dit niet genoeg was voor de klant. De klant had een actief en kundig belteam. Ook bij lauwere leads hadden ze een goed haakje om de afspraak vrij snel in te koppen. Voor deze klant gold dus dat ze vooral geholpen waren met lauwere leads en niet met warme.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet meteen gaat verkopen. LinkedIn is daar sowieso niet het beste medium voor. Het gaat veel meer om netwerken en een voet tussen de deur krijgen. Mensen willen niet iets aangesmeerd krijgen, maar dat hun uitdagingen worden opgelost. Bij je eerste telefoongesprek doe je dan ook geen verkoop van een product of dienst. Je verkoop is een afspraak maken. De beslisser maak je dus duidelijk waarom het waardevol is om in gesprek te gaan.

Uitleg over de resultaten van deze casestudy

Dan het belangrijkste, de resultaten

Successen vieren we altijd met taart. De plaatselijke patisserie was ook blij met deze campagne. Dit waren de resultaten van de campagne:

  • De connectie rate was 42%, met een reply rate van nog eens 57%, terwijl dit gemiddeld tussen de 30 en 50% zit. Na drie weken leadgeneratie hadden we twaalf directe en indirecte afspraken. In totaal hebben we 293 mensen benaderd. 17% van hen reageerde positief. Een mooie score!
  • In de cijfers hierboven hebben we alleen de leads meegenomen die al positief waren op de chat. Met alle mensen die lauw gebeld zijn en/of niet hadden gereageerd op de chat, kan nog steeds een afspraak zijn ingepland.
  • De leadgeneratie was niet alleen zinvol voor de warme leads, maar ook als source voor het belteam. Ze waren minder tijd kwijt in de voorbereiding van de prospects en hadden een duidelijk haakje tijdens het bellen. 30% van iedereen die het team te spreken krijgt, werd een demo.
De conclusie van deze casestudy

Conclusie

LinkedIn kan een perfect platform zijn om meer leads te genereren, zeker als je dit op de juiste manier doet. Slaag je daarin, dan heb je een effectieve manier te pakken om je leads te bereiken en warm te maken. Cruciaal daarbij is het doorlopen van de juiste stappen:

  • De goede data
  • Data op een slimme manier gebruiken
  • Flinke personalisatie
  • Peer-to-peer
  • Lauwe leads bellen is zeer zinnig
Berichtenflow van Leadblocks.